Taken: Wat houdt het takenpakket van een preventieadviseur in? 

Werkgevers die minstens 1 werknemer in dienst hebben, moeten een ‘interne dienst voor preventie en bescherming op het werk’ (IDPBW) opzetten. Één of meerdere werknemers worden dan aangesteld als preventieadviseur. Werkgevers met minder dan 20 werknemers mogen zelf de rol van preventieadviseur op zich nemen.

De preventieadviseur analyseert risico’s, werkt preventiemaatregelen uit en adviseert over het welzijnsbeleid. Ook is hij betrokken bij het opstellen van het globaal preventieplan. Risico’s volledig elimineren is vaak niet mogelijk. Maar de preventieadviseur voorziet de nodige maatregelen om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken.

Daarnaast adviseert de preventieadviseur zijn of haar collega’s, leidinggevende, werkgever(s) en de interne (en externe) preventiedienst over het naleven van de Welzijnswet.

Hoe werkt de interne of externe dienst voor preventie en bescherming op het werk?

Daarnaast zijn werkgevers verplicht aangesloten bij een ‘externe dienst voor preventie en bescherming op het werk’ (EDPBW). Taken die de interne dienst niet zelf kan invullen, worden overgelaten aan de externe dienst.

De interne preventieadviseur, eventuele andere medewerkers in de interne dienst en de EDPBW waken samen over het welzijn op de werkvloer. Het takenpakket van de preventieadviseur is daarbij heel gevarieerd.

Een intern preventieadviseur is gespecialiseerd in arbeidsveiligheid. Maar ook is hij of zij het aanspreekpunt voor de EDPBW, voor vragen over arbeidsgeneeskunde en -hygiëne, ergonomie en psychosociale zaken.

work life balance

Hoe een interne preventieadviseur aanstellen?

Een werknemer kan pas fungeren als intern preventieadviseur wanneer hij of zij daarvoor wettelijk wordt aangesteld. Daarvoor is onder meer de instemming van andere werknemers nodig. In bedrijven met minder dan 20 werknemers mag de werkgever zelf optreden als intern preventieadviseur.

Ontvangt u graag persoonlijk advies en offertes op maat?
Vul het formulier in en vind een preventieadviseur
arrow Ontvang offertes

Definitie welzijnswet

De welzijnswet biedt de preventieadviseur een wettelijk kader. Die welzijnswet omschrijft de arbeidsvoorwaarden die horen gerespecteerd te worden in onder meer de uitvoeringsbesluiten zoals bijvoorbeeld het welzijnsbeleid. 

Volgens de Welzijnswet draait welzijn rond:

  • Veiligheid op het werk
  • Bescherming van de gezondheid van de werknemers
  • Ergonomie
  • Arbeidshygiëne
  • Verfraaiing van de werkplaatsen
  • Psychosociale aspecten op en rond de werkvloer

Met de nodige maatregelen waken de IDPBW, de EDPBW en de preventieadviseur over het welzijn van de werknemers op alle bovenstaande vlakken.

bedrijven interne preventieadviseur

Diploma’s voor  preventie en bescherming op het werk: welk type of niveau preventieadviseur is verplicht? [Overzicht]

Preventieadviseurs worden opgedeeld in 2 (onofficieel 3) niveaus. Het aantal medewerkers en de risico’s in het bedrijf bepalen bepalen het vereiste niveau. Op basis van het aantal medewerkers en de risico’s worden bedrijven opgedeeld in 4 groepen:

  • Groep A: Werkgevers met meer dan 1.000 werknemers, of bedrijven met 50 of meer werknemers die bepaalde risicovolle activiteiten uitvoeren.
  • Groep B: Werkgevers met 200 tot 1.000 werknemers, of bedrijven met 20 of meer werknemers die bepaalde risicovolle activiteiten uitvoeren.
  • Groep C: Werkgevers met minder dan 200 werknemers, zonder specifieke risico’s.
  • Groep D: Werkgevers met minder dan 20 werknemers. De werkgever treedt zelf op als preventieadviseur.

Voor bedrijven en werkgevers van groep C en D volstaat een preventieadviseur ‘niveau 3’. Voor die functie volstaat de basiskennis en is een opleiding niet wettelijk verplicht. De preventieadviseur kan er evenwel voor kiezen om de basisopleiding preventieadviseur niveau 3 te volgen.

Bedrijven uit groep B hebben minstens een preventieadviseur ‘niveau 2‘ nodig. Voor bedrijven uit groep A is een preventieadviseur ‘niveau 1’ nodig. 

Op zoek naar een specialist?
Vind de juiste preventieadviseur voor uw bedrijf

1. Wat is een preventieadviseur niveau 1?

Bedrijven uit groep A moeten een preventieadviseur niveau 1 aanstellen als hoofd van de IDPBW. Eventuele andere interne preventieadviseurs slaagden tenminste voor een opleiding tot preventieadviseur niveau 2.

Hoe wordt u preventieadviseur niveau 1? Opleiding

Daarvoor volgt u de uitgebreide opleiding tot preventieadviseur niveau 1. Om toegelaten te worden tot de opleiding beschikt u over een bachelorsdiploma en volgde u een opleiding tot preventieadviseur niveau 2.

Ook met een diploma voor het hoger secundair onderwijs, een opleiding tot preventieadviseur niveau 2 en 5 jaar praktische ervaring op een interne of externe preventiedienst kan u toegelaten worden tot de opleiding. 

2. Wat is preventieadviseur niveau 2?

Bedrijven uit groep B moeten minimaal een preventieadviseur niveau 2 aanstellen als hoofd van de IDPBW. Eventuele andere interne preventieadviseurs beschikken minstens over de basiskennis en volgend eventueel de basisopleiding preventieadviseur niveau 3.

3. Wat is preventieadviseur niveau 3?

Preventieadviseurs voor bedrijven uit groepen C en D moeten geen opleiding gevolgd hebben. De opleiding tot preventieadviseur niveau 3 kan echter wel handig van pas komen. 

Bijscholingen voor preventieadviseurs

De preventieadviseurs in uw bedrijf zullen zich alvast regelmatig moeten bijscholen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen hun werkgebied.

preventieadviseur op het werk

Meer weten? Vraag advies en vergelijk gratis offertes van preventieadviseurs

Op zoek naar een preventieadviseur voor uw bedrijf? Hulp nodig bij de identificatie van mogelijke risico’s of gevaren? Of, vragen over het opstellen van een globaal preventieplan?

Vul nu onderstaand formulier in en ontvang gratis vrijblijvende offertes en informatie op maat. Zo vindt u gegarandeerd de beste en meest voordelige oplossing voor uw organisatie.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Beschrijf uw project
1*. Heeft u reeds een dienst voor preventie en bescherming op het werk?
2*. Hoeveel medewerkers heeft u?
3*. Vanaf wanneer wenst u beroep te doen op een preventieadviseur?
4. Bijkomende informatie
5. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Top!
Voer een geldige bedrijfsnaam in
Prima!
Voer een geldige bedrijfs-btw in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 24 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.