Waarom is ergonomisch werken zo belangrijk in de zorg?

Slechts 1 op de 2 werknemers in de zorgsector omschrijft zijn of haar werk als ‘werkbaar werk’. Een gebrek aan mogelijkheden tot ergonomisch werken, speelt daarin een belangrijke rol. 

In de zorgsector is een hoog werkritme met regelmatig nachtwerk niet uitzonderlijk. De medewerkers worden ook emotioneel en mentaal zwaar belast. Daarnaast moeten zorgmedewerkers hun patiënten frequent zelf verplaatsen. Daar komt zwaar duw- en tilwerk kijken, wat een grote fysieke belasting vormt. 

Meer dan 20 procent van de zorgmedewerkers vindt die lichamelijke belasting problematisch. Ze krijgen dan ook massaal te maken met rug-, schouder- en nekklachten. Die klachten vormen vaak de basis voor een (langdurige) afwezigheid. Uiteraard heeft die grote, constante fysieke belasting ook een impact op de mentale gezondheid en weerbaarheid van de zorgmedewerkers.

Zorgmedewerker

Hoe kunt u ergonomisch werken in de zorgsector stimuleren? 5 tips

In andere sectoren kunnen de lasten verlicht worden. Wie regelmatig dozen tilt, kan erop rekenen dat zijn of haar werkgever een maximumgewicht heeft ingelast. In de zorgsector is dat natuurlijk niet mogelijk. Als werkgever staat u alsnog in voor de ergonomie op het werk. Met onderstaande maatregelen waakt u mee over de gezondheid van uw medewerkers.

1. Welke ergonomische hulpmiddelen u inzet, maakt een verschil

Bij het verzorgen van weinig mobiele patiënten maken de juiste hulpmiddelen een wereld van verschil. Ze maken het voor de zorgmedewerker mogelijk om hun werk veilig, efficiënt en ergonomisch verantwoord uit te voeren. Bovendien is die aanpak ook voor de zorgvrager een stuk comfortabeler.

Denk aan volgende hulpmiddelen:

  • Tillift. Zowel een actieve tillift (waarbij de zorgvrager actief moet meewerken) als een passieve tillift of plafondlift (waarbij de zorgvrager niet actief meewerkt) helpen de zorgverlener bij het optillen van de patiënt.
  • Glijzeil. Het glijzeil helpt zorgmedewerkers bij het verplaatsen van de zorgbehoevende persoon.
  • Verstelbaar bed. Daarmee vermijden zorgverleners dat ze hun rug, nek en schouders overbelasten tijdens het verzorgen van de patiënt.
  • Verstelbare douchestoel. Een verstelbare douchestoel maakt de persoonlijke verzorging van zorgvragers eenvoudiger.
Benieuwd hoe u het verschil kunt maken voor uw mensen?
Vraag een preventieadviseur om advies op maat van uw organisatie.
arrow Ontvang offertes

2. Voorzie de juiste opleidingen

Het beschikbaar stellen van voldoende hulpmiddelen volstaat vaak niet om fysieke klachten te verminderen. Uw werknemers moeten ook goed opgeleid worden zodat ze precies weten hoe en wanneer ze de hulpmiddelen moeten inzetten.

Daarnaast is het ook belangrijk dat zorgmedewerkers de fysieke conditie van de zorgvrager goed kunnen inschatten. Patiënten worden ingedeeld in 5 mobiliteitsklassen, gaande van A (volledig actief) tot E (volledig passief). Het kennen van de mobiliteitsklasse maakt dat de medewerker juist kan inschatten welke hulpmiddelen nodig zijn.

Hulpmiddelen gebruiken is tot slot niet altijd mogelijk. Daarom is het belangrijk om uw medewerkers op te leiden in het manueel heffen, ondersteunen, verplaatsen en tillen van patiënten. Met een betere houding kunnen uw werknemers heel wat klachten voorkomen.

3. Stimuleer zelfzorg

Voor anderen zorgen, is enkel mogelijk als de zorgverlener ook goed voor zichzelf zorgt. Mensen in de zorg mogen zichzelf gerust vergelijken met topsporters. Om optimaal te presteren, hebben zij evengoed voldoende en kwalitatieve rust nodig

Een goede balans tussen werk en privé is daarin cruciaal. Kijk (samen met uw preventieadviseur) wat u als werkgever kunt doen om de werkdruk te verlagen, rustig werken mogelijk te maken, en uw mensen in staat te stellen om hun werk werkbaar te maken. 

4. Moedig teamwerk aan

Een last over meerdere zorgverleners verspreiden, kan de fysieke belasting draaglijker maken. Een goede samenwerking kan bovendien ook bevorderlijk zijn voor de werkdruk. Het opleiden van uw werknemers om vlot en efficiënt in teams te werken, kan vruchten afwerpen.

5. Schakel een preventieadviseur in

De ene zorgorganisatie is de andere niet. Elke zorgorganisatie krijgt te maken met andere uitdagingen. Een ergonomiebeleid op maat is dan ook cruciaal in de strijd tegen lichamelijke overbelasting. Een preventieadviseur helpt u bij het analyseren van de risico’s binnen uw organisatie, en gaat op zoek naar geschikte oplossingen. 

Zorgverlener

Benieuwd wat u voor uw werknemers kunt betekenen? Vraag een preventieadviseur om advies!

Als werkgever wilt u goed voor uw mensen zorgen. Zo garandeert u dat zij goed voor uw patiënten zorgen, maar evengoed dat zij hun werk met plezier kunnen blijven doen. Een preventieadviseur is de ideale partner in het analyseren van de noden binnen uw organisatie en het uitwerken van een doeltreffend preventief beleid.

Heeft u vragen over ergonomie in de zorg, of bent u op zoek naar een preventieadviseur voor uw organisatie? Vul dan onderstaand formulier in. U ontvangt gratis en vrijblijvend advies en offertes op maat. Zo vindt u snel en eenvoudig een oplossing voor uw organisatie.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Beschrijf uw project
1*. Heeft u reeds een dienst voor preventie en bescherming op het werk?
2*. Hoeveel medewerkers heeft u?
3*. Vanaf wanneer wenst u beroep te doen op een preventieadviseur?
4. Bijkomende informatie
5. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Top!
Voer een geldige bedrijfsnaam in
Prima!
Voer een geldige bedrijfs-btw in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 24 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.