Is een sociaal bureau verplicht? Takenpakket:

Het takenpakket van een sociaal secretariaat – ook wel sociaal bureau genoemd – is omvangrijker dan u op het eerste zicht kan vermoeden. Zo is onder meer salarisadministratie één van de diensten die tot hun taken behoort. Verder staan ze ook in voor:

  • Administratie en/of registratie van zaken zoals arbeidsongeschiktheid, betaald verlof en brugpensioen.
  • Berekenen van bedrijfsvoorheffing, eindejaarspremies, loon, opzegvergoedingen, vakantiegeld enzovoort.
  • Ontvangen en doorstorten van bedrijfsvoorheffing en bijdragen voor het sociaal verzekeringsfonds.
  • Verstrekken van sociaal-juridisch advies.
  • Voorzien van noodzakelijke documenten als C4, elektronische aangiften voor de overheid en loonbonus

Hoewel niet verplicht, is een sociaal secretariaat een belangrijke hulp bij het runnen van uw organisatie of onderneming op de lange termijn.

Ontvangt u graag persoonlijk advies en offertes op maat?
Vergelijk gratis 1 of meerdere sociaal secretariaten
arrow Ontvang offertes

Sociaal secretariaten vergelijken: aandachtspunten

In uw zoektocht naar het juiste sociaal secretariaat is het belangrijk dat u enkele essentiële aandachtspunten in acht neemt. Die zullen het u een pak makkelijker maken in uw keuze.

1. Beheerskosten

In ruil voor de diensten die sociaal secretariaten u bewijzen, betaalt u hen een zeker percentage aan sociale zekerheidsbijdragen. Dat percentage gaat onder de naam “beheerskosten” of verwerkingskosten door het leven. De bijdrage schommelt tussen 3,05 en 4,25 %.

Let op: u kan pas overschakelen naar een ander sociaal secretariaat eens uw beheerskosten afgelost zijn.

2. Ervaring

Naast beheerskosten is ook ervaring een niet te onderschatten factor. U wil ongetwijfeld zeker zijn dat u waar krijgt voor uw geld en advies op maat.

3. Online dienstverlening

Een laatste cruciaal aandachtspunt is de online service of dienstverlening voor uw zaak.

Bekendste sociaal bureaus in België

U zal naar alle waarschijnlijkheid enkele sociaal secretariaten bij naam kunnen noemen. Dat neemt niet weg dat u van enkele nog nooit gehoord zal hebben, terwijl ze ook best bekend zijn binnen hun branche.

In onderstaand overzicht maakt u kennis met de beste sociaal bureaus in België.

Vergelijk sociaal secretariaten
Vraag info, advies en offertes op maat

1. SD Worx

SD Worx, met bijna 80 jaar ervaring als sociaal secretariaat, ondersteunt zowel bedrijfsleiders, als kmo’s en grote en internationale ondernemingen bij hun HR-uitdagingen. Het bedrijf focust op het ontzorgen van klanten, zodat zij zich volledig kunnen richten op de groei van hun organisatie. Ze zorgen voor een nauwkeurige loon- en personeelsadministratie en hun experts houden je op de hoogte van het laatste sociaaljuridisch nieuws.

SD Worx sociaal secretariaat

2. Acerta

Het sociaal secretariaat Acerta ondersteunt onder meer starters, zelfstandigen en werkgevers. Vandaag is het de tweede grootste speler op de markt in België. Een belangrijke troef van Acerta is de klantvriendelijkheid. Dit sociaal secretariaat staat vandaag ten dienste van iets meer dan 60.000 ondernemingen.

sociaal secretariaat acerta

3. Liantis

Liantis staat bekend als een sociaal secretariaat met een persoonlijke aanpak. Zo staan twee vaste klantenadviseurs in elke situatie tot uw dienst.

4. Partena Professional

Het sociaal secretariaat Partena Professional wierp zich de afgelopen jaren op tot een toonaangevende speler in de branche. Zo viel het eind februari 2021 in de prijzen met de Professional Corporate HR Award en ging het ook al aan de haal met de Special HR Community Recognition Award.

5. Xerius: ook voor zelfstandigen?

Ook Xerius is een gekend sociale secretariaat in België. Ze hanteren naar eigen zeggen een heilig principe: dat van begrip voor zelfstandigen. Hun experts werken snel en efficiënt, ze schikken zich voorts naar uw beschikbaarheden. Op die manier kan u zich volledig focussen op uw onderneming.

Xerius valt vandaag in de smaak, bij ongeveer 110.000 vennootschappen en 200.000 zelfstandigen.

6. Attentia

Attentia is een jonge en ambitieuze firma die net als de bovenstaande sociaal bureaus tot de meest aangeschreven Belgische sociaal secretariaten gerekend mag worden. Ze zijn gespecialiseerd in persoonlijke dienstverlening, sociaal-juridische ondersteuning, software op maat en nog heel wat andere zaken.

7. Securex

Securex is de zevende en laatste in de rij van grote spelers van sociaal secretariaten in België. Ze bestaan al meer dan een eeuw en hebben doorheen de decennia het nodige aanzien verworven. Ze zijn ook in andere landen actief, met name in Frankrijk, Nederland, Groot-Hertogdom Luxemburg en Spanje.

sociaal bureau securex

Hoeveel kost een sociaal bureau?

Moeilijk te beantwoorden. Naast een vaste kost is er ook de som voor de jaarlijkse softwarelicentie en de extra kosten voor bijkomende andere diensten.

Die bijkomende diensten hebben dan betrekking op onder meer de aanmaak van Dimona (elektronisch bericht aan de sociale zekerheid waarmee de werkgever met onmiddellijke ingang aangeeft wanneer iemand in dienst of uit dienst treedt), de opmaak van documenten en de aanlevering van rapporten.

Wil u liefst zo snel mogelijk een concreet beeld krijgen van het kostenplaatje? In dat geval vraagt u best naar een vrijblijvende offerte of prijsvoorstel. Zo kan u snel en eenvoudig 1 of meerdere spelers tegelijk vergelijken.

Wat is het beste sociaal secretariaat voor uw zaak?

Sociaal secretariaten snel en eenvoudig met elkaar vergelijken? Dat kan! Door onderstaand formulier in te vullen, kan u direct meerdere sociaal secretariaten in België tegelijk onderling elkaar vergelijken.

Op die manier vindt u de beste partner voor uw loonadministratie, HR en andere administratieve opdrachten. Verstuur vandaag uw aanvraag en ontvang al binnen enkele dagen de eerste prijsvoorstellen.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Beschrijf uw project
1*. Hoeveel medewerkers (inclusief bedrijfsleiders) telt uw bedrijf of organisatie?
2*. In welke sector bent u actief?
3*. Wat bent u?
4. Wat is uw ondernemingsnr. (BTW nr.)?
5. Heeft u al een dienst voor preventie en bescherming op het werk?
6. Beschrijving van uw project
7. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Top!
Voer een geldige bedrijfsnaam in
Prima!
Voer een geldige bedrijfs-btw in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Sociaal secretariaat
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 24 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.
Lokale bedrijven gespecialiseerd in: sociaal secretariaat