Inhoud
Hoe komt er water in een stookolietank?
In een stookolietank is dikwijls een kleine hoeveelheid water aanwezig. Dat komt in de meeste gevallen door condensatie van vochtige lucht. Soms is het echter ook mogelijk dat water zijn doorgang vindt via een opening in de bovengrondse of ondergrondse tank, zoals regenwater die via de verluchting in de tankkamer naar binnen sijpelt bij extreme regenval.
Aangezien het vaak slechts om kleine en dus geen grote hoeveelheden gaat, heeft het geen directe gevolgen. Het water, dat op de bodem van de tank aanwezig is, verplaatst zich niet. Het aanwezige water in de tank gaat zorgen voor mogelijke roestvorming daarentegen, waardoor er na verloop van tijd lekken in de tankbodem kunnen ontstaan.
Af en toe gebeurt het zelfs dat de pomp het water in de tank zuigt naar de verwarmingsinstallatie. Wanneer dat voorvalt, val je zonder verwarming en kan de schade aan de installatie zelf al snel oplopen tot enkele honderden euro’s.
Gevolgen
De gevolgen van water in de mazouttank kunnen veel verder reiken dan enkel het beschadigen of uitvallen van de brander. Corrosie van de tank kan ook een mogelijk gevolg zijn. De kans zit erin dat er dan kostbare en milieuschadelijke stookolie uit de tank lekt. De sanering van een lekkende tank kan heel kostelijk uitvallen. Daarom heb je zeker baat bij een goed en grondig onderhoud van je mazouttank.
Een ander probleem dat durft voorkomen, is de geleidelijke vermenging van een percentage biobrandstof met de mazout. Vanaf het moment dat die biobrandstof in aanraking komt met water, vermenigvuldigen bacteriën en schimmels zich in een mum van tijd met leidingen en verstopte filters. Dat besmet water resulteert onvermijdelijk in schade aan de brander.
Hoe water meten in mazouttank met ‘pasta’?
Met behulp van een waterzoekpasta kan je onderzoeken hoeveel water er in de stookolietank zit. Breng de pasta op een peilstok of meetlat aan en laat die tot op de bodem van de tank zakken. De pasta reageert niet op de stookolie, maar wel op het water. Waar de pasta met water in contact gekomen is, zal die fel rood kleuren. Zo weet je of en hoeveel water er in de mazouttank zit.
Oplossing: hoe water uit mazouttank halen?
Voorkomen is beter dan genezen. Om potentiële problemen te vermijden, neem je best preventieve maatregelen. Het is hoe dan ook een goede zaak om reeds ondergelopen mazouttanks leeg te laten halen. Indien er al water in de tank zit, laat je dat best onmiddellijk verwijderen. Zeker vooraleer de nieuwe lading mazout geleverd wordt, is het best al naar de riolering gepompt.
De specialisten in kwestie zullen zeker ook een manier bedenken om dergelijke problemen een halt toe te roepen in de toekomst. Vraag gerust advies aan 1 of meerdere specialisten voor preventieve oplossingen.
Hoe voorkomen in de toekomst?
Om dergelijke problemen te voorkomen en dus te vermijden dat je in het ergste geval de mazouttank moet verwijderen. Je zorgt in de eerste plaats ervoor dat de tank goed afgesloten is en dat water geen kans krijgt om in de bovengrondse of ondergrondse tank te sijpelen. Een jaarlijkse controle kan al wonderen verrichten. Het is niet duur en bovendien snel uitgevoerd.
Een andere preventieve maatregel is de plaatsing van een sonde die aangeeft wanneer er zich water in de tank bevindt. Ten slotte vermijdt je met een luchtdroger op de verluchting van de tank op eenvoudige wijze vochtige lucht in de tank.
Water in ondergrondse of bovengrondse mazouttank laten verwijderen
Wil je het zekere voor het onzekere nemen en je stookolietank laten reinigen? Vraag dan gratis en vrijblijvend naar offertes bij meerdere specialisten in je buurt. Zo krijg je een beeld van de gangbare tarieven voor mazouttank reiniging en kan je ze makkelijk onderling vergelijken. Vind op die beste specialist voor jouw probleem.