Inhoud
Hoe werkt een laadpaal?
De werking van een laadpaal kan lichtjes verschillen per model of type laadpaal. Over het algemeen verloopt het opladen aan een laadpaal als volgt:
- Verbind het voertuig met de laadpaal. Dat doe je met de laadkabel. Vaak zit die vast aan de laadpaal. Is dat niet het geval? Dan gebruik je de losse laadkabel die bij je elektrische auto hoort. De meeste laadpalen geven een seintje – bijvoorbeeld groen licht – als je de laadpaal en het voertuig succesvol aan elkaar gekoppeld hebt.
- Slimme laadpaal: kies de laadmodus. Met een slimme laadpaal kies je vervolgens de juiste laadmodus. Je wagen aan het maximale vermogen opladen, zorgt ervoor dat je voertuig zo snel mogelijk wordt opgeladen. De laadpaal gebruikt dan zowel eventuele zonnestroom als netstroom. Als je wat meer tijd hebt, kies je voor de energiezuinige instelling. Als je zonnepanelen hebt, gebruikt de laadpaal dan uitsluitend of vooral zonne-energie. Je kunt er meestal ook voor kiezen om de wagen op te laden met elektriciteit aan het daltarief.
- De wagen laadt op. De laadpaal stuurt een gepaste hoeveelheid stroom, met een aangepaste sterkte, naar het voertuig. De snelheid van het laden is afhankelijk van het laadvermogen van de paal en het voertuig.
- Nieuwste laadpalen: de laadpaal levert stroom terug. De meest moderne laadpalen kunnen de batterij van het voertuig ook ontladen. De batterij van je wagen kan dan fungeren als een (extensie van) je thuisbatterij. Zonne-energie kun je met die slimme laadpalen dus ook in de auto-accu opslaan.
Wat heb je nodig om een elektrische wagen op te laden?
Je wagen contactloos opladen? Dat zit er voorlopig nog niet in. Voor het opladen van de accu van je elektrische of hybride wagen heb je enkele zaken nodig.
1. Laadpaal
Eerst en vooral mag uiteraard de laadpaal of het laadstation zelf niet ontbreken. Je kunt thuis een eigen laadpaal installeren of gebruik maken van een (semi-)publieke laadpaal, bijvoorbeeld in een tankstation of op het parkeerterrein van je werkgever.
2. Laadkabel
Voor de connectie van je elektrische wagen met de laadpaal heb je een laadkabel nodig. Veel laadpalen zijn voorzien van een vaste laadkabel die vasthangt aan het laadstation. Bij de aanschaf van een elektrische auto krijg je ook een losse laadkabel.
Losse laadkabels kun je overigens niet zomaar loskoppelen van een openbaar laadpunt – tenzij je een publiek toegankelijk stopcontact gebruikt. Je kunt de laadkabel losmaken door:
- Je laadpas langs de laadpaal te halen om het laadproces te beëindigen
- Je auto te ontgrendelen en de bijhorende knop induwen
Type 1 of type 2
Een type 2 laadkabel gebruik je in principe over heel Europa. Alle publieke Europese laadpunten zijn daarop voorzien.
Heeft je auto nog een type 1 aansluiting? Dan heb je een kabel nodig met een type 1 aansluiting aan de kant van de wagen en een type 2 aansluiting voor het laadpunt.
Publieke laadpaal: laadpas en/of smartphone
Tot slot heb je voor het gebruik van openbare laadpalen een laadpas nodig. Daarmee reken je snel en eenvoudig af voor de gebruikte elektriciteit. Sommige publieke laadpalen beschikken over een QR-code. Om die te scannen heb je een smartphone nodig.
Types laadpalen: thuis, snelladen, zakelijk en publiek
Er bestaan verschillende soorten laadpalen, onder andere:
- Publieke laadpalen: Deze laadpalen zijn geschikt voor iedereen.
- Semi-publieke laadpalen: Deze laadpalen bevinden zich op privéterrein, maar ook anderen mogen hier gebruik van maken.
- Snelle laadpalen: Deze (publieke of semi-publieke) laadpalen laden sneller dan gewone laadpalen, maar zijn ook duurder in gebruik.
- Privé laadpalen: Deze laadpalen bevinden zich op privé-eigendom en zijn geschikt voor privégebruik.
Thuis laden is relatief goedkoop in vergelijking met laden aan openbare laadpunten. Dat komt omdat je bij het publiekelijk laden ook betaalt voor het gebruik van de laadpaal.
Wat kost een laadpaal gebruiken? Privé versus openbaar
Een openbare laadpaal gebruiken, kost gemiddeld 0,40 euro per kWh. Gebruik je een snelle laadpaal? Dan betaal je zo’n 0,65 euro per kWh. De gemiddelde kosten bedragen respectievelijk 7 en 12 euro per 100 kilometer.
Heb je thuis een laadpaal? Dan hangen de kosten af van je energietarief, de laadmodus en de productie van een eventuele zonnepaneelinstallatie. Over het algemeen is een eigen laadpaal gebruiken dus een stuk goedkoper.
Belastingvermindering aanschaf privé laadpaal
Wie een laadpaal aanschaft(e) tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 geniet een belastingvermindering op de uitgaven. Let op: die vermindering is enkel van toepassing op laadpalen die uitsluitend groene stroom gebruiken. Als je het laadpunt zelf installeert, geniet je ook geen belastingvermindering.
Hoeveel de vermindering bedraagt, is sinds 2021 gedaald. Aanvankelijk genoot je een vermindering van 40 procent. In 2024 gaat het om een belastingvermindering van 15 procent.
Privé laadpunt
Het laden van een elektrische accu duurt langer dan het tanken met fossiele brandstoffen. Daarom kiezen steeds meer bestuurders van elektrische wagens ervoor om thuis een privé laadpaal te installeren.
Nog een voordeel van je eigen laadpaal is dat je niet telkens op te zoek hoeft te gaan naar een (semi-)publieke laadpaal. De duur van het laadproces is afhankelijk van diverse factoren. Zo speelt het type laadpaal en de soort accu van de elektrische auto een grote rol.
Tips: Zo maak je optimaal gebruik van je eigen laadpunt
Het meeste uit je laadpaal halen? Dat doe je zo:
Tip 1: Laadpaal en zonnepanelen koppelen voor gratis groene stroom
Heb je een zonnepaneelinstallatie? Dan koppel je die natuurlijk aan je (slimme) laadpaal. Dé ideale manier om je zelfverbruik te verhogen en je energiekosten te verlagen.
Tip 2: Stem vermogens van laadpaal en elektrische auto op elkaar af
Met de juiste laadpaal benut je het laadvermogen van je elektrische auto optimaal. Kies daarom een laadpaal met een vermogen dat overeenstemt met het laadvermogen van je wagen.
Een laadpaal met een laadvermogen dat groter is dan dat van je wagen heeft weinig zin. Je wagen met een vermogen van 7,4 kW zal niét sneller opladen als je die koppelt aan een laadpaal met een vermogen van 22 kW.
Tip 3: Kies een slimme laadpaal
Een slimme laadpaal gebruikt je zonne-energie en stroom aan het daltarief op de meest tactische momenten. Zo ben je er steeds van verzekerd dat je jouw elektrische auto oplaadt aan de laagste prijs.
Daarnaast beschikken slimme laadpalen over allerlei snufjes om je gebruikscomfort te verhogen.
Publiekelijk laadpunt gebruiken
Publieke laadpunten kom je steeds vaker tegen in de openbare ruimte.
Waar vind je openbare laadpalen?
Je vindt ze in je eigen gemeente, in tankstations en op parkeerterreinen. Publieke laadpalen zijn meestal goed aangeduid.
Een volledig overzicht met alle Vlaamse laadpunten vind je op de website van de Vlaamse overheid.
Staat er geen publieke laadpaal in jouw buurt? Dan kun je er eentje aanvragen bij je gemeente.
Hoe lang duurt een elektrische auto opladen langs de snelweg?
Dat hangt af van verschillende factoren:
- Het vermogen van de laadpaal. In België hebben publieke laadpunten een vermogen van 11 tot 50 kWh.
- Fases. Een 3-fasige laadpaal laadt je wagen sneller op dan een 1-fasige laadpaal.
- In welke mate je wagen is opgeladen. Een elektrisch voertuig laadt het snelst op als de batterij nog tussen de 20 en 80 procent is opgeladen.
- De mate waarin je de auto wilt opladen. Heb je een volledig opgeladen accu nodig of raak je ook met 50 procent op je bestemming?
De meeste laadpunten langs de snelweg zijn snelle laadpalen. Je wagen van 0 tot 80 procent opladen met zo’n laadpaal duurt gemiddeld 20 à 30 minuten.
Hoe kun je betalen bij een (semi-)publieke laadpaal?
Gaat het om een openbare laadpaal? Dan scan je na het koppelen van je wagen je eigen laadpas of de QR-code van het laadpunt. Als de batterij van je wagen is opgeladen, scan je jouw laadpas of de QR-code opnieuw.
De kosten voor de gebruikte elektriciteit worden vanzelf van je rekening gehaald.
Hoe kom je aan een laadpas?
In Vlaanderen kun je een laadpas aanvragen bij het Facilipunt van het Facilitair Bedrijf als je met een dienstvoertuig rijdt.
Als particulier (met een privévoertuig) kun je bij BLINK (het voormalige BlueCorner) een laadpas aanvragen.
Waarom wel of geen privé laadpaal nemen?
Aan het thuis laden van je wagen zijn verschillende voordelen en nadelen verbonden.
Voordelen
- Je verhoogt je comfort – zeker bij dagelijks gebruik van je elektrische auto.
- Thuis laden is goedkoper.
- Je verdient je investering in de laadpaal snel terug.
- Je kunt in aanmerking komen voor een belastingvermindering.
- Veilig.
Nadelen
- Het vergt een investering (het plaatsen van laadpaal).
- Je energieverbruik stijgt.
- Risico op brandgevaar bij incorrecte installatie.
- Je moet de meeste privé laadpalen verplicht laten registreren.
Meer weten over laadpalen? Vraag advies en vergelijk gratis offertes
Nog meer weten over de werking van een laadpaal? Twijfel je tussen de verschillende soorten laadpalen? Of ben je op zoek naar een installateur in je buurt? Via onderstaand formulier ontvang je gratis en vrijblijvende offertes op maat en professioneel advies. Zo kun je prijzen en opties bij verschillende aanbieders vergelijken en de beste optie vinden voor jouw situatie.
Ook interessant om te weten:
Hoe werkt een slimme laadpaal zonder laadpas?
Laden zonder laadpas kan wat duurder zijn.