Procedure: Wat zegt de wet bij appartementsgebouwen?

In 2019 heeft de wetgever enkele richtlijnen verschaft om de installatie van elektrische laadpalen in appartementsgebouwen te vergemakkelijken.

In artikel 577-2, 10 van het Burgerlijk Wetboek staat dat elke medeeigenaar en erkend nutsoperator het recht heeft om kabels, leidingen en soortgelijke faciliteiten aan te leggen in de gemene delen van het gebouw.

Voor de installatie van een laadpaal dien je de volgende procedure te volgen: eerst vraag je toestemming aan de mede-eigenaars. De bewoner dient dus altijd de eigenaar van het pand aan te spreken. 

Dat kan je doen door de andere mede-eigenaars (bij gebouwen zonder vereniging van mede-eigenaars) of de syndicus (bij gebouwen met VME) een aangetekende brief te schrijven.

Vervolgens zal de VME een stemming houden en binnen uiterlijk twee maanden een beslissing nemen op basis van een meerderheids- of minderheidsstem. Als je verzoek geweigerd wordt, kan je alsnog een protest procedure starten bij de vrederechter.

Ontvang je graag meer informatie omtrent de wetgeving bij laadpalen in appartementsgebouwen?
Vul dan snel dit formulier in. Het is volledig gratis en vrijblijvend!
arrow Ontvang offertes

Hoe kan je een elektrische auto opladen in een appartement?

Welke mogelijkheden heb je als bewoner van een appartement om je elektrische auto op te laden? Ontdek in dit hoofdstuk hoe je een laadstation in jouw appartement kunt realiseren, binnen de wetgeving en mede-eigendom.   

1. Een collectieve elektriciteitsmeter

Een collectieve elektriciteitsmeter of gemeenschappelijke meter dient verplicht overwogen te worden voor een gebouw met meer dan 3 parkeerplaatsen. Zo worden de laadpalen bijvoorbeeld achter één aparte elektriciteitsmeter geplaatst.

Dit heeft een aantal voordelen zoals een lagere installatiekost, de mogelijkheid op een eenvoudige uitbreiding, een betere efficiëntie door loadbalancing en het aanbieden van een veilig oplaadpunt voor het hele gebouw en zijn bewoners.

2. Privéaansluiting

Een privéaansluiting voor een laadpaal in een appartementsgebouw biedt duidelijkheid en autonomie. Zo kan je een eigen teller aansluiten aan jouw laadstation, gekoppeld aan je elektriciteitsmeter. Dit laadstation kan gevoed worden via een gewoon stopcontact of via een oplaadpunt.

Het nadeel van deze optie is de beperkte oplaadsnelheid: bij een stopcontact is dit 10 km rijbereik/u en bij een oplaadpunt 15 km rijbereik/u.

Als er nog geen elektriciteitskabels zijn tussen je oplaadpunt en je meter, moeten deze door gemeenschappelijke ruimtes lopen. De kosten om deze kabels te plaatsen zijn voor de gebruiker die de laadinfrastructuur wil installeren.

Let op: Je bent verplicht om een slimme meter te gebruiken

Zodra er meer dan 2 laadpunten worden geïnstalleerd, is slim laden‘ of ‘load balancingverplicht. Dit biedt heel wat voordelen. Zo zullen de elektrische wagens, ongeacht hoeveel er tegelijk aan het opladen zijn, aan de hoogst mogelijke snelheid opladen.

Indien de gemeenschappelijke meter van jouw gebouw al voldoende vermogen heeft, maar nog geen slimme meter heeft, kan de syndicus of vereniging van mede-eigenaren deze gratis laten vervangen.

In een appartementsgebouw zien we een rode auto aan een laadpaal.

Kostenregeling: Eerlijke verdeling over de gebruikers 

Wanneer meerdere bewoners een gemeenschappelijke meter gebruiken om hun elektrische wagens op te laden, beheert een derde partij (zoals de leverancier v.d. laadpalen) de laadkosten. Het verbruik van elk laadpunt wordt geregistreerd per gebruiker. De syndicus of de VME kan dan nauwkeurig jouw verbruik berekenen en verrekenen bij de individuele afrekening.

Voor een privélaadpaal betaalt de eigenaar alle kosten voor de aanleg van kabels en leidingen, evenals de elektriciteitskosten die op zijn eigen teller te zien zijn. In het geval dat later andere eigenaars ook een laadpaal willen, delen zij de kosten: de tweede eigenaar betaalt de helft terug aan de eerste, de derde betaalt een derde aan de voorgaande eigenaars, enzovoort.

Ten slotte kan de VME er ook voor kiezen om alle werkzaamheden zelf uit te voeren en de kosten gezamenlijk te dragen onder de bewoners.

Laadpaal plaatsen in je appartement?
Krijg advies op maat via volgend formulier.

Hoeveel bewoners mogen hun wagen gelijktijdig opladen?

Wanneer er één of twee eigenaars gelijktijdig de batterij van hun elektrische auto opladen, is er normaliter geen probleem. De hoofdzekering waarmee de gemeenschappelijke elektriciteitskabel is verbonden, is waarschijnlijk voorzien om meer piekvermogen aan te kunnen dan wat er doorgaans verbruikt wordt. 

Bij het gelijktijdig opladen van 4 of meer elektrische wagens, is er kans op overbelasting van het elektriciteitsnetwerk. Om te voorkomen dat de hoofdzekering van het hele gebouw springt, kunnen er enkele preventieve maatregelen getroffen worden.

Preventieve maatregelen

 • Voorzie load balancing waarin de liften, verlichting, verwarming etc. van het gebouw voorrang krijgen op de elektrische laadpalen
 • Ga na of er een verzwaring van de elektriciteit nodig is
 • Installeer intelligente laadpalen van hetzelfde merk die met elkaar communiceren om het nodige vermogen optimaal onder elkaar te kunnen verdelen

Kan een laadpaal ook in de garage van een appartement?

Wil je jouw auto opladen in de garagebox van je appartement? Dat is zeker mogelijk, maar je moet dezelfde afspraken en wet over mede-eigendom volgen als bij het laden op parkeerplaatsen in appartementsgebouwen. Er zijn twee scenario’s voor laadoplossingen in garageboxen, die hieronder worden besproken.

1. Afzonderlijk kadasternummer aan de rooilijn

Als je garagebox een afzonderlijk kadasternummer heeft, kan de garagebox een afzonderlijke aansluiting krijgen. Dit betekent dat je rechtstreeks een aparte aansluiting kunt aanvragen bij de netbeheerder, los van de gemeenschappelijke voorzieningen van het gebouw. Je hebt dus volledige controle over je eigen verbruik en kosten, en bent onafhankelijk van de andere bewoners.

2. Geen afzonderlijk kadasternummer aan de rooilijn

Wanneer je garagebox geen afzonderlijk kadasternummer heeft, moet je een gezamenlijke oplossing zoeken. Een goede optie is het collectief laden van elektrische voertuigen. Hierbij wordt 1 gezamenlijke meter op een toegankelijke plaats geïnstalleerd.

Het totale beschikbare vermogen wordt dan optimaal verdeeld over de verschillende laadpunten door middel van slimme sturing. Maak goede afspraken met de mede-eigenaars om dit proces soepel te laten verlopen.

Extra tips voor een goed verloop

1

Zorg ervoor dat je vooraf informeert of andere eigenaars in de toekomst ook een elektrische auto overwegen te kopen

Zo kan het leggen van meerdere kabels naar verschillende garageboxen in één ruk gebeuren. Dit is voordeliger dan het aansluiten van deze kabels bij elke gebruiker apart. Zorg ook dat de hoofdzekering eventueel verzwaard wordt, zodat deze de nodige energie kan leveren. 

2

Aantrekkelijke meerwaarde bij verkoop en verhuur

Zelfs als mede-eigenaar zonder elektrische auto is het installeren van een laadstation een aantrekkelijke meerwaarde bij verkoop en verhuur, aangezien elektrisch rijden almaar populairder wordt.

3

Nieuwbouwwoningen met 2+ parkeerplaatsen moeten sinds 11 maart 2021 laadpaalvoorzieningen hebben

Sinds 11 maart 2021 zijn nieuwbouwwoningen met minstens 2 parkeerplaatsen verplicht om nutsvoorzieningen voor elektrische laadpalen te voorzien. Hoewel de installatie van laadpunten nog niet verplicht is, moeten er wel kabels, goten en aansluitpunten aanwezig zijn. 

Bij wie kan ik terecht om te weten welk elektriciteitsnet er bij mij ligt?

Om te weten welk elektriciteitsnet jouw appartementsgebouw gebruikt, kan je terecht bij één van de volgende twee organisaties.

Fluvius

Als je appartementsgebouw zich situeert in Vlaanderen, dan kan je Fluvius contacteren om te weten welk elektriciteitsnet jij gebruikt.

Sibelga

Als je appartementsgebouw zich situeert in Brussel, dan kan je Sibelga contacteren om te weten welk elektriciteitsnet jij gebruikt. 

Meerdere elektrische auto's aan het opladen op een parking.

Meer weten? Vraag info, advies en prijzen aan erkende installateurs

Wil je nog meer weten over opladen in een appartement of een garage, of wil je advies van een erkend installateur? Vraag hier je offerte aan en kom te weten welke laadpaal ideaal is voor jouw appartementsgebouw.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Beschrijf uw project
1*. Waar wenst u een laadpaal te installeren?
2*. Voor welke elektrische auto is de installatie bestemd?
3*. Wanneer wenst u de laadpaal te plaatsen?
4*. Heeft u reeds een elektrisch voertuig?
5*. Bent u ook geïnteresseerd in zonnepanelen?
6. Bijkomende informatie
7. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Laadpaal thuis
Actief in meer dan 150 verschillende sectoren
Bobex is het grootste offerteplatform in België
Wij helpen elke maand meer dan 35.000 mensen
Al 24 jaar de pionier in de offertevergelijking
Prima oplossing om met diverse bedrijven in contact te komen. Bobex doet eerste screening en door het feedback systeem k...Lees meer
Paul C.
Enorm positieve ervaring. De leveranciers nemen zelf contact op, dat is een enorme tijdswinst voor ons. Wij moeten zelf ...Lees meer
Sylvie V.
De leveranciers hebben zeer snel gereageerd waardoor wij op zeer korte termijn een beslissing hebben kunnen nemen. Wij z...Lees meer
Kelly V.
Lokale bedrijven gespecialiseerd in: laadpaal thuis