Inhoud
Wat is een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele laadpaal kan stroom in 2 richtingen versturen. Dat maakt het mogelijk om de laadpaal te gebruiken om je elektrische wagen op te laden én om elektriciteit uit de batterij van je wagen terug te sturen naar je woning of het net.
Zo werkt het
Bij het opladen van je auto wordt de wisselstroom (AC) van je elektriciteitsnet door de batterij omgezet in gelijkstroom (DC) die je auto gebruikt en kan opslaan. Bij een normale of unidirectionele laadpaal is het verhaal daarmee afgerond: de wagen gebruikt de DC om rond te rijden tot de batterij weer leeg is en het proces zich herhaalt.
Heb je een bidirectionele laadpaal? Dan is het mogelijk om de gelijkstroom in de batterij van de wagen opnieuw om te zetten in wisselstroom. Die wisselstroom kun je dan terugleveren aan je elektriciteitsnet.
AC- en DC-laders
Kwam je al eens de term DC-snellader tegen, en zit je nu met de handen in de haren? Geen paniek. Het verschil met snelladers zit in de locatie van de omzetter. Bij een gewone (unidirectionele of bidirectionele) lader gebeurt de omzetting van AC naar DC in de accu zelf. Een DC-lader beschikt over een eigen omzetter, die ingebouwd is in de laadpaal of laadkabel.
Je elektrische auto fungeert nu ook als thuisbatterij
Wat kun je nu precies aanvangen met een bidirectionele laadpaal?
- Zonne-energie opslaan. Je elektrische auto wordt een mobiele thuisbatterij waarin je de groene stroom uit je zonnepaneelinstallatie kunt opslaan. Zo heb je een voorraad zonne-energie voor bewolkte dagen, verhoog je jouw zelfverbruik en verlaag je de terugverdientijd.
- Goedkope energie opslaan. Elektriciteit aan het daltarief kun je (als je een dynamisch energiecontract hebt) eveneens opslaan in de thuisbatterij.
- Back-up bij stroompanne. Stroomuitval in je buurt? Met een goed opgeladen auto en een bidirectionele laadpaal heeft jouw gezin daar geen last van.
Slimme of intelligente laadpalen
De termen bidirectioneel laden en intelligent laden of smart charging zijn wel degelijk aan elkaar gelinkt. Het gaat echter om 2 verschillende zaken.
Smart charging verwijst naar het opladen van je wagen op een slimme, geavanceerde manier. Je hebt als gebruiker meer controle over en inzicht in het laadproces en je energieverbruik. Je kiest bijvoorbeeld zelf op welk tijdstip je wagen start met laden of welke energie de laadpaal gebruikt.
Bidirectioneel laden is een vorm van smart charging waarbij je elektriciteit kunt terugleveren aan het stroomnet.
Welke wagens zijn geschikt voor bidirectioneel laden?
Bidirectioneel laden is in België een relatief nieuw begrip. Lang niet elke elektrische (of hybride) wagens ondersteunt de functie.
De Nissan LEAF was een van de koplopers op het gebied van bidirectioneel laden. Ondertussen vind je bij de meeste grote automerken modellen die elektriciteit kunnen opslaan en terugleveren.
Zeker weten dat je elektrische wagen geschikt is? Vraag ernaar bij je autoverdeler.
De types bidirectionele laadpalen
Bidirectioneel laden kan verschillende vormen aannemen:
- V2L, vehicle to load
- V2H, vehicle to home
- V2G, vehicle to grid
Schaf je een bidirectionele laadpaal aan op uiterlijk 31 augustus 2024? Dan geniet je een grotere belastingvermindering dan wanneer je kiest voor een unidirectionele laadpaal.
Type 1: V2L: Vehicle to load voor onderweg
Vehicle to load of V2L is eigenlijk geen echte vorm van bidirectioneel laden. Het gaat om een veel simpelere, maar toch vergelijkbare technologie.
Bij V2L levert je wagen DC-stroom rechtstreeks aan een ander elektrisch apparaat. Dat verloopt niet via een gewone USB-aansluiting (waarmee je onderweg je laptop of smartphone oplaadt), maar via een V2L-lader die uitgeeft op een stopcontact.
Je kunt nagenoeg elk apparaat aansluiten via een V2L-lader: je koffiezetapparaat, koelkast, grasmaaier of wasmachine. Zolang de wagen voldoende is opgeladen, kan die de nodige stroom aan het apparaat leveren.
Belangrijk om mee te nemen: een V2L-lader geeft de DC of gelijkstroom gewoon door aan een ander apparaat. De elektriciteit wordt dus niet omgezet naar AC en niet teruggeleverd aan het net.
Type 2: V2H: Vehicle to Home – van auto naar huis
Een laadpaal met de V2H of Vehicle to Home-functie maakt het mogelijk om de elektriciteit uit de batterij van je wagen terug te leveren aan het elektriciteitsnet van je woning. Die energie gebruik je dan om apparaten in huis aan de praat te krijgen.
Je slaat dus goedkopere elektriciteit of gratis energie uit je eigen hernieuwbare energiebronnen op in je wagen. Die energie gebruik je dan wanneer je geen groene stroom produceert of de energieprijzen hoger liggen. Zo blijft energieconsumptie zelfs tijdens de piekuren goedkoop of gratis.
Type 3: V2G: Vehicle to Grid – van auto naar stroomnet
Een laadpaal met V2G of Vehicle to Grid-functie maakt het mogelijk om elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet.
Een echt fundamenteel verschil tussen V2H en V2G laadpalen is er niet. Beide laadstations zetten de DC-stroom uit de batterij van een elektrisch voertuig weer om in AC-stroom. Die AC-stroom belandt dan weer op het elektriciteitsnet.
Bij een V2G laadpaal zou die stroom via het distributienet ook naar andere woningen (en dus niet per se naar je eigen huis) gestuurd kunnen worden. Daardoor zouden energietekorten en de druk op het elektriciteitsnet tijdens piekbelasting aangevuld en verlicht kunnen worden. Als eigenaar van de laadpaal zou je daar dan voor vergoed worden door je energieleverancier. Daar wordt nu in sommige landen, op kleine schaal, mee geëxperimenteerd.
Overige types
Daarnaast zijn er 2 andere types laden:
- V2B, vehicle to building (van voertuig naar gebouw). Een laad- en ontlaadtechnologie voor grote gebouwen en bedrijven met laadstations voor meerdere elektrische voertuigen.
- V2X, vehicle to everything (van voertuig naar alles). Een complexere vorm van bidirectioneel laden waarmee je stroom kunt terugleveren aan je woning, een gebouw, het stroomnet of rechtstreeks naar een ander apparaat. V2X is erg nieuw en vind je terug in een heel beperkt aantal wagens en laadpalen.
Prijs: Hoeveel kost een bidirectionele laadpaal?
Bidirectionele laadpalen zijn relatief nieuw, en nog relatief duur. Reken op een startprijs van om en bij de 6.000 euro, exclusief installatiekosten.
Onder welke voorwaarden kun/mag je stroom terugleveren?
Wat heb je nodig en wat moet je doen om bidirectioneel te laden?
1. De juiste laadkabel, auto en laadpaal
Uiteraard heb je de juiste tools nodig:
- Een wagen die bidrectioneel laden ondersteunt
- Een bidirectionele laadpaal
- Een laadkabel voor bidirectioneel laden
2. In België: Verplichte aanmelding bij en controle door Fluvius
Als je thuis een bidirectionele laadpaal installeert, moet je die melden bij Fluvius. Zij moeten vervolgens nagaan of je aansluiting op het distributienet aangepast moet worden.
Kleine laadinstallaties hoef je enkel te melden. Voor grotere installaties moet je een voorafgaande netstudie aanvragen bij Fluvius. Benieuwd of dat in jouw situatie geldt? Neem contact op met je netbeheerder of vraag advies aan een laadpaalspecialist.
Bidirectionele laadpaal kopen voor thuis? Vergelijk gratis offertes op maat
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van bidirectioneel laden bij jou thuis? Vraag je jezelf af of je over de nodige voorzieningen beschikt? Of ben je op zoek naar de ideale manier om jouw elektrische auto zo goedkoop, eenvoudig en comfortabel mogelijk op te laden? Vul dan onderstaand formulier in. Je ontvangt gratis en volledig vrijblijvende offertes op maat en advies van ervaren installateurs. Zo vind je bliksemsnel de oplossing die bij je past!