Inhoud
Wat heeft een klantenkaart te bieden?
Een klantenkaart, een spaarkaart of een loyaliteitprogramma kan heel wat betekenen, voor u als handelaar of ondernemer en voor uw cliënteel. We zetten de voor- en nadelen even op een rijtje.
Voor u als handelaar?
1. Een verhoogde omzet
Door het aanbieden van loyaliteitprogramma’s bent u in staat om een vast klantenbestand te creëren. Dat kan zich op zijn beurt vertalen in betere verkoopcijfers, een hogere omzet en minder marketingkosten.
2. U leert uw klanten beter kennen
Weet wie uw klanten zijn! Het klinkt als een cliché. Toch is het belangrijk om het profiel, de interesses en de behoeftes van uw cliënteel te kennen. Op die manier kan u uw aanbod nog beter diversifiëren en afstemmen. Ook kan u gerichter uw marketingbudget inzetten.
3. U kan meetbare acties en campagnes opzetten
Marketingcampagnes opzetten is één ding. Wellicht wil u ook heel graag weten of uw acties daadwerkelijk effect hebben. Heel wat aanbieders van klantenkaarten en loyaliteitprogramma’s bieden u vandaag toegang tot allerhande digitale tools om uw marketingacties en -campagnes nauwgezet op te volgen.
Voor uw klanten?
Ook uw vaste, trouwe cliënteel doet zijn voordeel met een klantenkaart, zoals:
- Hij kan rekenen op leuke beloningen.
- Hij profiteert van interessante kortingen.
- Vaak zijn trouwe klanten ook als eerste op de hoogte van unieke promoties.
Een klantenkaart hoeft zich evenmin te beperken tot één afzonderlijke winkel. De meeste aanbieders van spaar- en loyaliteitprogramma’s bieden vandaag formules aan waarmee klanten terecht kunnen in meerdere winkels.
Wat kiezen: analoge of digitale klantenkaart?
Het antwoord op bovenstaande vraag ligt in de combinatie van beide. Dat neemt niet weg om kort de plus- en minpunten van beide types klantenkaarten te verduidelijken.
Optie 1: analoge klantenkaart
Vijf pakjes friet kopen, het zesde gratis. Of: tien broden kopen, het elfde gratis. Het is een klassieke en beproefde formule. Maar, wat als de klante de kaart verliest of vergeet mee te nemen? Juist, hij verdient geen punten op zijn transactie(s) of aanko(o)p(en).
Bovendien kan u hem niet informeren over unieke promoties, coupons en andere marketingacties. Hetzelfde geldt voor de klant! Met een papieren of plastic klantenkaart heeft hij minder snel zicht op kortingsacties en speciale promoties.
Optie 2: digitale klantenkaart
Een digitale klantenkaart speelt handig in op de minpunten van de analoge variant. Via een digitale klantenkaart in de vorm van bijvoorbeeld een app kan u als handelaar:
- gerichte marketingcampagnes opzetten, gepersonaliseerd of voor specifieke doelgroepen.
- meer interactie creëren met uw vaste/trouwe klanten
- heel wat interessante klanteninformatie verzamelen en een klantenbestand automatisch beheren.
- snel en eenvoudig spaarpunten opladen en bepaalde kortingen of promoties toekennen.
Kortom, met een digitale klantenkaart maakt u het zichzelf en uw klanten heel wat makkelijker.
Vind aanbieders van spaar- en loyaliteitprogramma’s + vergelijk gratis offertes
Wil u meer weten en in contact komen met leveranciers of aanbieders van spaar- en loyaliteitprogramma’s en klantenklaarten? Via onderstaand formulier ontvangt u snel en eenvoudig vrijblijvende offertevoorstellen.