Inhoud
Welke betalingsmogelijkheden zijn er? Cash versus elektronisch betalen
Over het algemeen zijn er 2 soorten betalingen. Een klant kan cash of contant geld gebruiken om af te rekenen, of gebruik maken van een elektronische betaaloptie.
Cash betalingen worden steeds minder courant, en steeds minder Belgen hebben contant of cash geld op zak. Uit een enquête van Febelfin blijkt bovendien dat maar liefst 83 procent van de Belgen de voorkeur geeft aan elektronische betaalopties.
Opgelet: U moet wettelijk gezien nog steeds cash betalingen aanvaarden.
Welke elektronische betalingen bestaan er?
Elektronisch betalen biedt zowel u als uw klanten heel wat grote voordelen. Zo is de kans op diefstal kleiner, verlopen elektronische betalingen aanzienlijk vlotter en hebben steeds minder mensen contant geld op zak.
Er zijn verschillende elektronische betaalopties. Hieronder vindt u een overzicht met elektronische betaalmogelijkheden die u in uw zaak kunt aanbieden.
1. Kaartbetalingen: debietkaart
De meeste klanten rekenen nog steeds het liefst af met hun debietkaart. Afrekenen met een debietkaart voelt voor de meeste klanten het meest vertrouwd aan.
Nagenoeg elke betaalterminal accepteert betalingen met een gewone debietkaart.
2. Kaartbetalingen: kredietkaart
Ook de kredietkaart is een populair betaalmiddel. Veelgebruikte kredietkaarten zijn die van Visa, MasterCard en American Express. Aankopen die met een kredietkaart worden betaald, zijn bovendien meestal verzekerd.
Niet elke betaalterminal accepteert automatisch kredietkaartbetalingen. Vaak hebt u wel de optie om uw betaalterminal zodanig uit te rusten dat die ook betalingen met een kredietkaart kan verwerken. Daarvoor richt u zich best tot uw leverancier.
3. Mobiele betalingen: Betalen met een smartphone of smartwatch
Betalen met een smartphone wordt, voornamelijk bij jongeren, steeds populairder. Een enquête van Febelfin wees uit dat in 2023 maar liefst 44 procent van de bevraagden wel eens met een mobiel apparaat betalen.
Niet elke betaalterminal ondersteunt mobiele betalingen. Om een betaling via een smartphone of smartwatch te kunnen verwerken, moet de betaalterminal over een NFC chip beschikken. Daarover leest u hieronder meer.
4. Achteraf betalen via overschrijving, Afterpay of Klarna
Een laatste betalingsmogelijkheid is het betalen via overschrijving. Een klant kan het verschuldigde bedrag na aankoop van thuis uit overmaken, bijvoorbeeld via een e-mail met betalingsverzoek.
Bedrijven zoals Afterpay en Klarna maken het voor u en uw klanten bijzonder eenvoudig om op achteraf te betalen. Zij bieden bovendien de optie om de betaling te spreiden, waardoor de kans op aankoop verhoogt.
Optie: Contactloos betalen met NFC
Contactloos betalen is geen aparte betaalmogelijkheid. Contactloos betalen kan in principe met elke betaalkaart, smartphone of smartwatch die is uitgerust met een NFC-chip. NFC staat voor Near Field Communication.
De klant houdt diens betaalkaart, smartphone of smartwatch tegen uw betaalterminal en kan zo de transactie afronden. Voor hogere bedragen kan het nodig zijn om een pincode in te voeren. Het invoeren van de kaart in de betaalterminal is echter niet nodig. Vandaar de term contactloos.
Tegenwoordig zijn de meeste smartphones, smartwatches en betaalkaarten uitgerust met een NFC-chip. Let wel, niet elke betaalterminal aanvaardt contactloze betalingen.
Optie: In-store payments voor fysiek verkooppunt met webshop
Heeft u niet enkel een fysiek verkooppunt, maar ook een webshop? Dan kunt u uw klanten de mogelijkheid bieden om in uw fysieke verkooppunt te betalen voor producten die zij via uw webshop aankopen. Ook het omgekeerde is mogelijk: de klant betaalt online voor producten die hij of zij in de winkel komt ophalen.
Er zijn verschillende betaalterminals die die mogelijkheid bieden. Kijk daarvoor vooral naar de achterliggende software en de mogelijkheid om fysieke en online transacties te combineren.
Op zoek naar een geschikte betaaloplossing voor uw online en/of fysieke winkel? Gebruik het formulier onderaan deze pagina en vind een oplossing op maat of klik op onderstaande knop.
Hoe betaalt een klant met een Android of Apple telefoon?
Er zijn grofweg 2 manieren om in een fysiek verkooppunt te betalen met een smartphone: betalen met een QR-code en contactloos betalen.
QR-Codes: Bankapp en Payconiq
Betalen via een QR-code is relatief eenvoudig. Als handelaar heeft u doorgaans 2 opties. Ofwel kleeft u een sticker met de unieke QR-code van uw onderneming op, bijvoorbeeld, uw toonbank. Ofwel geeft u de QR-code weer op het scherm van een (mobiel) apparaat, bijvoorbeeld een tablet, smartphone of betaalterminal met beeldscherm.
De klant opent de betaalapp (bijvoorbeeld Payconiq of de applicatie van zijn of haar eigen bank) en gebruikt de QR-scanner om de code te lezen. Daarna gebruikt de klant zijn of haar smartphone om de betaling af te ronden.
NFC nodig voor betalen met QR-code?
Betalen via een QR-code vereist geen NFC-ondersteuning. Een smartphone met QR-lezer volstaat.
Contactloos betalen met Wallets: Google Pay en Apple Pay
Een klant kan er ook voor kiezen om een Wallet (een virtuele portefeuille) te gebruiken. Op Android telefoons wordt vaak Google Pay gebruikt, op Apple telefoons gaat het om Apple Pay.
De Wallet kan rechtstreeks gelinkt zijn aan de rekening bij de eigen bank. Als een klant de applicatie gebruikt om af te rekenen, wordt het saldo in dat geval direct van diens bankrekening gehaald.
De klant kan er ook voor kiezen om een bepaald saldo in de Wallet te bewaren. De klant kan dan enkel het op de applicatie beschikbare saldo aanspreken.
NFC nodig voor Google Pay of Apple Pay?
Om gebruik te maken van Google Pay of Apple Pay moet de NFC-functie op de smartphone van de klant zijn ingeschakeld. Betalen via Google Pay en Apple Pay gebeurt immers contactloos. Ook uw betaalterminal moet uitgerust zijn met NFC-ondersteuning.
Op zoek naar de juiste betaalmogelijkheden en terminals voor uw onderneming? Krijg advies op maat
De wereld van elektronische betalingen is groot en complex, maar wordt met de dag relevanter voor zowel grote als kleine ondernemers. Als zaakvoerder wilt u uiteraard verzekeren dat elke klant moeiteloos en comfortabel kan betalen – én dat u en uw personeel transacties op een eenvoudige en veilige manier kunnen afronden. De juiste betaalterminal kan uw onderneming heel wat tijd, zorgen en geld besparen.
Bent u op zoek naar een betaaloplossing voor uw zaak, bent u benieuwd hoeveel een nieuwe betaalterminal zou kosten, of heeft u vragen over de verschillende betaalmogelijkheden? Vul dan onderstaand formulier in. U ontvangt gratis en vrijblijvend advies van specialisten en offertes van betrouwbare leveranciers. Zo vindt u snel en eenvoudig een betaaloplossing op maat van uw onderneming!