Inhoud
Hoe lang is een asbestattest geldig?
Een asbestattest heeft een beperkte geldigheidsduur. De gemiddelde of standaard geldigheidsduur is 10 jaar.
Er zijn uitzonderingen waarbij een kortere geldigheidstermijn wordt toegekend. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer er een beperking vastgesteld werd tijdens het onderzoek waardoor niet het hele inspectiegebied onderzocht is kunnen worden.
Een andere uitzondering is dat wanneer er één hoog risico materiaal is vastgesteld, hierna wordt de geldigheidsduur van het attest ingekort met 5 jaar.
Hou dit dus goed in de gaten. Een geldig asbestattest is namelijk belangrijk bij het verkopen of verhuren van jouw pand.
Wanneer attest opmaken?
Er zijn verschillende scenario’s waarbij zo’n attest verplicht is. Daarbovenop zal het tegen 2032 een verplichting zijn voor elke woning ouder dan 2001, ongeacht of je de woning verkoopt.
We bespreken hieronder een aantal van deze scenario’s.
1. Verplicht bij afbraak?
Bij de afbraak of renovatie van een woning is het een verplichting om een attest te laten opstellen. Het kan namelijk gevaarlijk zijn om renovatiewerken of afbraakwerken uit te voeren zonder geschikt beschermingsmateriaal indien jouw woning asbest bevat. Het kan zorgen voor ernstige gezondheidsproblemen indien je verbouwingswerken gaat uitvoeren in een pand met asbest.
2. Wat bij verkoop of schenking?
Bij het verkopen van je woning moet je volgende de Vlaamse overheid beschikken over een asbestattest. Dit geldt voor woningen gebouwd voor 2001. De verplichting is van kracht sinds 23 november 2022.
Op het attest staat of er nog ingesloten asbest aanwezig is en waar zich dat precies bevindt. Er staat ook hoe het asbest veilig beheerd of verwijderd kan worden en in welke staat het asbest is. Zo is de koper van het pand volledig op de hoogte van de inhoud van het asbestattest bij aankoop.
Bij een schenking onder levenden is het ook verplicht om een asbestattest te laten opstellen. Indien het gaat om een erfenis is het niet verplicht.
3: Wat bij verhuur?
Momenteel is het verhuren van een pand geen aanleiding om een asbestattest te laten opmaken. Het is wel verplicht om van de private delen in een verhuurd pand een asbestattest te laten opstellen. De gemeenschappelijke delen mogen nog zonder attest doorgaan.
Indien er al een asbestattest beschikbaar is voor de gemeenschappelijke delen, ben je wel verplicht, als eigenaar, een kopie van de documenten te bezorgen aan de huurders.
Wie mag het asbestinventarisattest opstellen?
Een asbestinvertarisattest mag enkel opgesteld en afgeleverd worden door een gecertificeerde deskundige aangesteld door het OVAM. Deze bepaald dan of er asbest in het materiaal zit, in welke staat het asbest is in de materialen, hoeveel risico houdt de asbest in. De asbestdeskundige zet ook in het inventarisattest hoe je op een veilige manier de asbest kan behandelen of eventueel laten verwijderen door een vakman.
Waar vind je een lijst met OVAM asbestdeskundigen?
Op de site van het OVAM vind je een lijst met asbestdeskundigen. Je kan hierbij zoeken op naam, postcode of gemeente. Zo kan je gericht zoeken naar een vakman in jouw buurt of de specifieke deskundige die jij wenst.
Wat kost een asbestcertificaat in Vlaanderen?
De asbestdeskundige bepaalt zelf de prijs van het asbestattest. Dit wordt bepaald aan de hand van de richtlijnen van het inspectieprotocol. Voor het afleveren van het attest betaal je, als eigenaar, een retributie van 50 euro.
De prijs voor het plaatsonderzoek of de inspectie is afhankelijk van een aantal zaken:
- De grootte of de oppervlakte van het gebied dat geïnspecteerd moet worden.
- De ouderdom van het gebouw.
- Het aantal staaltjes of labo-analyses die de deskundige uitvoert.
Indien je rekening houdt met al deze parameters, zal de gemiddelde prijs voor een doorsnee gezinswoning volgens het OVAM liggen rond de 500 tot 600 euro. De gemiddelde prijs voor een appartement zou 400 tot 450 euro bedragen.
De prijzen kunnen echter heel erg uiteenlopen afhankelijk van bovenstaande zaken. De asbestdeskundige bepaalt dan ook zelf de prijs voor een attest specifieke afgestemd op jouw woning.
Wil je de exacte prijs weten om jouw woning te laten inspecteren? Vraag dan gratis en vrijblijvend offertes aan via onderstaand formulier.
Wie betaalt een asbestattest?
De asbestdeskundige betaalt een retributie aan het OVAM. Het OVAM gaat dan deze retributie verrekenen en een factuur bezorgen aan de klant.
Het asbestattest wordt dus betaald door de eigenaar van de woning. De verkoop van een woning wordt hierdoor duurder, vooral voor de verkoper als voor de koper, want de dossierkosten van de verplichte documenten die je moet opvragen hiervoor kosten geld. Je gaat hier best mee langs bij de notaris zodat je zeker bent dat je alle nodige documenten hebt.
De koper heeft het recht om de inhoud van het asbestattest en alle andere documenten in te zien, voor hij het pand koopt. Zo is de koper volledig geïnformeerd over de inhoud van het asbestattest en dus de hoeveelheid asbest in de woning.
Graag advies van een erkend deskundige? Vraag ernaar via het offerteformulier
Ontvang gratis vrijblijvende offertes over de geldigheid van een asbestattest aan specialisten in jouw buurt om meer informatie te vergaren. Vind zo de beste optie voor jouw situatie.
Veelgestelde vragen
Hieronder beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen.
Is een asbestattest verplicht?
Hoeveel kost een asbestcertificaat?
Afhankelijk van hoeveel labo-analyses, de omvang van het terrein en de ouderdom van de woning zal de prijs hoger of lager liggen.
Het OVAM stelt een factuur op van 50 euro voor het afleveren van het attest. Deze zal door de asbestdeskundige worden doorgerekend. De gemiddelde prijs volgens het OVAM voor een doorsnee gezinswoning ligt tussen de 500 en 550 euro. Indien het gaat over een appartement wordt er eerder gesproken over 400 tot 450 euro.
Om de exacte prijs te weten voor jouw woning vraag je best gratis en vrijblijvend offertes aan via ons offerteformulier.
Wat is de prijs van een asbestcertificaat voor een appartement?
De prijs voor het certificaat hangt zoals bij een woning af van de oppervlakte, de ouderdom en het aantal staaltjes dat de deskundige neemt van het appartement.