Inhoud
Is een asbestattest verplicht bij de schenking van een pand?
Bij de schenking van een pand of onroerend goed is het belangrijk dat je rekening houdt met de asbestwetgeving. Het is verplicht om een asbestattest te hebben als je een schenking wilt doen, bij een overdracht onder levenden. Indien het gaat om een erfenis is zo’n asbestattest niet verplicht.
Wat houdt het asbest certificaat in bij schenking?
Waarom zou je nu zo’n attest nodig hebben? Met het asbestattest kunnen de eigenaars nagaan welke materialen in hun eigen woning zitten. Dit kan belangrijk zijn indien er bijvoorbeeld renovatiewerken moeten gebeuren. Blootgesteld asbest kan namelijk zorgen voor ernstige gezondheidsproblemen.
Wil je weten wat dit inhoudt voor jouw specifieke situatie? Vraag dan gratis en vrijblijvend offertes aan via onderstaand offerteformulier.
Wie kan het attest aanvragen?
Enkel een gecertificeerde asbestdeskundige mag zo’n inventarisatie uitvoeren. De deskundigen zijn allemaal gecertificeerd door het OVAM. Je krijgt van deze asbestdeskundige een kopie van jouw asbestattest.
Hoe verkrijg je een asbestattest voor schenking?
Het asbestattest krijg je via een inventarisatie van de woning of gebouw dat je wil schenken. Een asbestdeskundige zal onderzoek doen in het gebouw waarna hij een attest opstelt over de materialen die een risico zouden vormen. In het attest wordt ook advies gegeven over het eventuele verwijderen van de asbest.
1. Waar vind je een ervaringsdeskundige?
Op de site van het OVAM vind je een lijst met alle ervaringsdeskundigen in alle regio’s. Je kan hierbij zoeken op naam, gemeente of postcode. De lijst wordt ook wekelijks geactualiseerd.
Wilt u toch gerichter zoeken naar een deskundige voor jouw specifieke situatie in jouw buurt? Vraag dan gratis en vrijblijvend offertes aan via onderstaand formulier.
2. Hoelang moet je wachten op het attest na keuring?
De asbestdeskundige heeft tijd nodig om de informatie van de eigenaar te verwerken. Hierdoor kan het plaatsonderzoek beter worden voorbereid en vlot verlopen ter plaatse.
De duur van zo’n plaatsinspectie hangt af van de oppervlakte die moet gecontroleerd worden, het bouwjaar van de woning en de toegankelijkheid die de eigenaar biedt. Gegevens die hierbij worden verkregen worden rechtstreeks in een digitale databank gezet.
Na het onderzoek en mogelijke laboresultaten van een analyse zal de inventaris het attest finaliseren en aanvragen.
Hoeveel kost een OVAM asbestattest voor schenking: prijs?
De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) vaardigt gecertificeerde deskundigen uit om woningen te onderzoeken en een attest af te leveren. Deze asbestdeskundige bepaalt zelfde de prijs van de inventarisatie, maar voert dit wel uit volgens het inspectieprotocol.
De prijs wordt bepaald door een aantal zaken:
- De omvang van de te inspecteren gebouwen.
- De ouderdom en renovatiegraad: Oudere woningen of gebouwen hebben een grotere kans op het aantreffen van asbestmaterialen.
- Het aantal monsternames en labo-analyses
De eigenaar kan hier bovenop nog vrijwillig vragen om bijkomende onderzoeken te doen, maar in dat geval zal de kostprijs wel hoger liggen.
Voor het afleveren van het asbestattest vraag de OVAM een retributie van 50 euro. Dit komt via een factuur en zal door de asbestdeskundige worden doorgerekend.
Op zoek naar een ervaren deskundige? Vind de juiste specialist in jouw regio
Ontvang gratis vrijblijvende offertes over een asbestattest aanvragen bij schenking aan specialisten in jouw buurt om meer informatie te vergaren. Vind zo de beste optie voor jouw situatie.
Veelgestelde vragen
Wie kan het asbestattest afleveren?
Wie heeft een asbestattest nodig bij verkoop? Is een asbest attest verplicht bij verkoop?
Het is enkel verplicht bij een overdracht onder levenden van onroerend goed. Indien het gaat om een erfenis is het niet verplicht om een asbestattest te voorzien voor het onroerend goed.
Hoeveel kost een asbestcertificaat?
Afhankelijk van hoeveel labo-analyses, de omvang van het terrein en de ouderdom van de woning zal de prijs hoger of lager liggen.