Kun je thuis een laadpaal installeren? Voorwaarden en praktische overwegingen

Je eigen laadstation: een droom voor veel elektrische bestuurders. Maar waar moet je aan denken voor je een laadpaal laat installeren? De belangrijkste voorwaarden op een rijtje.

1. Je elektrische installatie: 3-fase aansluiting nodig voor laadpalen met hoog vermogen

Voor veel laadstations volstaat een 1-fasige elektrische aansluiting. Zo’n aansluiting volstaat voor een loadpaal met een vermogen van 3,7 en 7,4 kW

Wil je een laadpaal met een hoger vermogen? Dan heb je in de meeste gevallen een 3-fasige aansluiting nodig.

Een laadpaal wordt steeds aangesloten op een aparte groep in de meterkast. De meterkast moet bovendien in goede staat zijn – tijdens de verplichte keuring kunnen mankementen een obstakel vormen. Je laadpaalinstallateur of een elektricien kunnen de nodige aanpassingen uitvoeren.

Verzwaring van monofase aansluiting aanvragen bij Fluvius

Het is perfect mogelijk om je elektrische aansluiting te laten verzwaren. Die aanvraag dien je in Vlaanderen in bij netbeheerder Fluvius. Je betaalt zo’n 150 tot 2.000 euro voor de verzwaring. Informeer je naar de kosten en mogelijkheden bij een laadpaalinstallateur of neem rechtstreeks contact op met de netbeheerder.

2. Waar kun je een laadpaal of wallbox plaatsen?

In principe mag de laadkabel (waarmee je jouw elektrische wagen verbindt met je laadstation) de openbare weg niet versperren. De kabel mag dus bijvoorbeeld niet over het voetpad hangen. Welke opties zijn er wel?

Oprit

Veel mensen plaatsen een laadpaal op de oprit. Let op hoe je de oprit op- en afrijdt zodat de laadpaal niet in de weg komt te staan.

Garage of carport

Een wallbox, laadpaal of ondergronds laadstation past perfect in zelfs de kleinste garages. Ook onder een carport kun je een laadpunt plaatsen.

Gevel

Een wallbox kun je ook aan de gevel van je woning of appartement monteren. Houd er rekening mee dat de laadkabel niet zomaar over het voetpad mag lopen.

Hoe kun jij je elektrische auto best opladen?
Win vrijblijvend advies in bij deskundige installateurs
arrow Ontvang offertes
Een oprit bij een elektrische bestuurder thuis, met aan de gevel een laadpaal in wallbox model. Naast de wallbox staat een grijze elektrische auto.

3. Hoeveel stroom een laadpaal verbruikt

Hoeveel stroom je laadpaal verbruikt, is afhankelijk van verschillende factoren:

  • Hoe vaak je de auto oplaadt
  • De batterijcapaciteit van je auto
  • Het passieve stroomgebruik van de laadpaal (denk aan de verbinding met de applicatie en het elektriciteitsverbruik van een eventueel touchscreen)

De prijs voor het gebruik van je eigen laadpaal is afhankelijk van je energietarief.

Goedkoop je auto opladen? Dat doe je met energie aan het daltarief. Door je auto ‘s avonds en ‘s nachts op te laden, kun je flink besparen op energiekosten.

Voorbeeld: berekening stroomverbruik elektrische auto en laadpaal

Stel dat je een auto hebt met een batterijcapaciteit van 60 kW. Gemiddeld verbruikt de auto 20 kW per 100 kilometer.

Dat betekent dat je met een volle batterij net 300 kilometer kunt afleggen. Wie jaarlijks 12.000 kilometer aflegt, heeft daarvoor 2.400 kW nodig en zal de auto 40 keer volledig moeten opladen (van 0 tot 100 procent – in de praktijk zul je de auto hoogstwaarschijnlijk vaker opladen, bijvoorbeeld dagelijks van 70 naar 90 of 100 procent). 

Je jaarlijkse energiekost bedraagt in dit geval 744 euro, uitgaande van een constant energietarief van 0,31 euro per kW,. Aan datzelfde tarief betaal je zo’n 0,06 euro per kilometer.

Optie: laadpunt met zonnepanelen

Wil je nog meer besparen? Dan is een zonnepaneelinstallatie een goed idee. Laat bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak van je garage of carport plaatsen. Zo laad je jouw wagen op met gratis groene stroom.

Laad jij je auto straks thuis op?
Bespreek de mogelijkheden met een expert

4. Alternatief: elektrische auto opladen zonder laadpaal

In principe kun je jouw elektrische auto opladen ook als je geen laadpaal hebt bij je thuis. 

Stopcontact – traag en met risico’s

De meeste producenten van elektrische auto’s en laadkabels voorzien ook laadkabels die je rechtstreeks in het stopcontact kunt pluggen.

Laden met zo’n kabel gaat echter heel traag.Een auto met een vermogen van 58 kW volledig opladen via het stopcontact kan meer dan 25 uur duren. Een gewoon stopcontact levert namelijk maximaal 2,3 kW – minder dan de helft van het vermogen van een laadpaal van 7,4 kW.

Bovendien is er een groot risico op kortsluiting, oververhitting en zelfs brand of explosie.

Publiek laadstation – sneller, maar minder comfort en duurder

Lukt het niet om een laadpaal te installeren bij je thuis? Dan kun je altijd beroep doen op publieke of openbare laadpalen.

Je betaalt dan wel een (aanzienlijk) hoge prijs. Bij publieke laadpalen bestaat het tarief immers niet enkel uit de prijs voor de gebruikte energie. Je betaalt vaak ook allerlei gebruikskosten. 

Een openbaar laadstation met zonnepanelen: ideaal om snel onderweg je auto op te laden, maar duurder en minder comfortabel dan een eigen laadpaal thuis gebruiken.

Prijs: Wat kost een laadpaal inclusief montage?

Voor een vakkundig geïnstalleerde laadpaal betaal je 800 tot meer dan 10.000 euro

Installatie: Hoeveel een laadpaal laten installeren gemiddeld kost

De kost voor het installeren van een laadpunt bedraagt gemiddeld 200 tot meer dan 2.000 euro. Hoeveel je precies betaalt voor de montage en aansluiting van het laadstation hangt af van heel wat factoren:

  • Het type laadpunt
  • De complexiteit van de werken
  • De afstand tussen de laadpaal en de meterkast
  • Eventuele graafwerken (voor ondergrondse laadstations, maar ook voor de kabels die het laadpunt verbinden met je meterkast)
  • Eventuele aanpassingen aan je elektrische installatie (uitbreiden van de meterkast en/of verzwaring van je installatie)
  • Het tarief van de installateur

Volledig overzicht met kosten

Alles bij elkaar betaal je tussen de 900 en 13.000 euro voor je nieuwe laadpaal – inclusief installatie, keuring en een eventuele verzwaring van je elektrische aansluiting.

Een overzicht met alle kosten en een raming van de goedkoopste en duurste opties:

  Goedkoopste optie Duurste optie
Aanschaf laadpunt € 600 € 8000 (of meer)
Installatie laadpunt € 200 € 2.200 (of meer)
Verplichte keuring van de installatie € 100 € 300
Optie: verzwaring elektrische aansluiting Geen verzwaring € 2.000
Totaal € 900 € 12.500 (of meer)
Benieuwd naar de exacte prijs voor jouw laadoplossing?
Ontvang vrijblijvende offertes van laadpaalspecialisten
arrow Ontvang offertes

Goedkope laadpaal: bespaartips

Enkele handige tips om de kosten voor je nieuwe laadpaal zoveel mogelijk te drukken:

  • Plaats de laadpaal zo dicht mogelijk bij de meterkast
  • Kies een eenvoudig model dat voldoet aan je behoefte en mijdt onnodige functies of een laadvermogen dat hoger ligt dan je kunt of wilt benutten
  • Vergelijk offertes bij verschillende installateurs
  • Kies voor een wallbox of laadzuil (ondergrondse laadstations installeren kost aanzienlijk meer door de nodige graafwerken)
  • Overweeg om je laadpaal (deels) openbaar te maken om de terugverdientijd van je installatie te verkorten
  • Combineer met zonnepanelen om je energiekosten te verlagen
  • Bekijk of een groepsaankoop of groepskorting mogelijk is
Detail van een witte auto met een witte laadkabel die verbonden is aan een laadpaal bij een elektrische bestuurder thuis.

Welke laadpaal kiezen en laten installeren?

De ene laadpaal is de andere niet. Hieronder vind je een overzicht met de belangrijkste aandachtspunten bij het kiezen van een laadpaal die bij je past.

1. Het juiste vermogen: 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW of 22 kW

Laadpalen voor thuis zijn er in principe in 4 verschillende vermogens. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de laadpaal je elektrische wagen zou kunnen opladen. Nu spelen verschillende factoren een rol in het bepalen van hoe snel een laadpaal een auto oplaadt. De belangrijkste zijn:

  • Je elektrische aansluiting. Een laadpaal met een vermogen dat hoger ligt dan het vermogen dat je elektrische aansluiting kan leveren, benut niet zijn volledige potentieel. Hieronder lees je meer over de nodige aansluiting.
  • Het verbruik van andere apparaten in huis. Een elektrische installatie kan een maximaal aantal kW aan energie tegelijkertijd leveren. Stel dat je laadpaal een vermogen van 11 kW heeft, maar je elektrische installatie slechts 9,2 kW energie tegelijk kan voorzien. Als je jouw auto oplaadt, wordt die volledige 9,2 kW benut (en het totale vermogen van de laadpaal niet behaald). Zet je ook de wasmachine op? Dan verbruikt die ook energie. Laadpalen met dynamic load balancing zorgen ervoor dat de beschikbare energie verdeeld wordt over woning en laadpaal. Daarover lees je hieronder meer.
  • Het oplaadvermogen van je auto. Net zoals je elektrische installatie een maximaal aantal kW aan stroom tegelijkertijd kan leveren, kan de batterij van je auto maar een bepaald aantal kW tegelijk ontvangen. Hoe hoger het oplaadvermogen, hoe sneller je auto in theorie kan opladen.
  • De capaciteit van de batterij. Tot slot is de laadtijd ook afhankelijk van de capaciteit van je batterij (en het percentage van de batterij op het moment dat de laadsessie start). Hoe meer energie je in de batterij kunt opslaan, hoe langer het duurt voor de batterij vol zit.

Via het formulier onderaan deze pagina win je gratis advies in bij laadpaalspecialisten. Zij gaan mee op zoek naar het ideale vermogen voor jouw situatie.

Laadtijd: hoe snel laadt een laadpaal je elektrische auto op?

Hoe lang duurt het om een batterij van een gemiddelde elektrische auto (vermogen van 58 kW) op te laden als het volledige laadvermogen van de laadpaal wordt benut?

  Nodige aansluiting: 1- of 3-fase? Geschatte laadtijd wanneer volledig vermogen benut wordt
Gewoon huishoudelijk stopcontact (maximaal 2,3 kW) 1- of 3-fase 25 uur
Laadpunt 3,7 kW 1- of 3-fase 16 uur 
Laadpunt 7,4 kW 1- of 3-fase 8 uur
Laadpunt 11 kW 3-fase 6 uur
Laadpunt 22 kW 3-fase 3 uur

2. Dubbele of enkele laadpaal

Thuis 2 elektrische auto’s tegelijkertijd opladen? Dat doe je met een dubbele laadpaal. Handig als bijvoorbeeld zowel jij als je partner de auto ‘s nachts willen opladen en het onpraktisch is om 1 laadstation te delen.

Let op het vermogen dat de dubbele laadpaal kan leveren aan beide auto’s tegelijkertijd. Een vermogen van 22 kW dat verdeeld wordt over 2 auto’s, is gelijk aan 11 kW per auto – en dus een gemiddelde geschatte laadtijd van 6 uur per auto bij optimale benutting van het laadvermogen.

3. Unidirectioneel of bidirectioneel

De meeste laadpalen zijn unidirectioneel. Je kunt er een elektrische auto mee opladen. De elektriciteit wordt verbruikt als je de auto gebruikt, maar kan niet op een andere manier uit de batterij worden gehaald.

Met een bidirectionele laadpaal kun je een auto niet enkel opladen, maar ook ontladen. Dat betekent dat je jouw elektrische auto kunt gebruiken als een mobiele thuisbatterij.

Je gebruikt de accu dan om bijvoorbeeld energie aan het daltarief of gratis groene stroom op te slaan. Wanneer het piektarief geldt, de zon niet schijnt of er een stroompanne is, gebruik je de goedkope opgeslagen energie uit je autobatterij.

Een elektrische auto naast een laadpaal onder een carport met zonnepanelen bij de bestuurder thuis. Boven de carport een heldere blauwe hemel met kleine wolkjes en de stralende zon.

4. Het juiste model: wallbox, laadpaal of ondergronds laadstation

Laadpunten zijn er in verschillende modellen.

  • De laadpaal of laadzuil installeer je bovengronds. De plug en het scherm zijn gemonteerd op een paal. 
  • De wallbox monteer je tegen een wand, bijvoorbeeld je gevel of de garagemuur. 
  • Een ondergronds laadstation zit verwerkt in de vloer van bijvoorbeeld je garage of de oprit.

Daarnaast kan je laadpunt over een vaste laadkabel beschikken. Voor andere modellen gebruik je een losse laadkabel.

5. Optionele slimme functies: dynamic load balancing, beveiliging en andere extra’s

De meeste laadpalen zijn voorzien van enkele handige slimme functies. De interessantste slimme functie is dynamic load balancing.

Zoals je hierboven al las, kan het al eens gebeuren dat je laadpaal een groot deel van de beschikbare elektriciteit bij je thuis gebruikt om je auto op te laden. Wat gebeurt er dan als je tijdens het laden een wasmachine, hogedrukreiniger of ander apparaat in gang zet

Zonder dynamic load balancing kan je elektriciteitsnet overbelast raken. De elektriciteit kan tijdelijk uitvallen omdat je elektrische installatie niet het nodige vermogen kan leveren.

Geen dynamic load balancing? Kies dan een laadpaal met een vermogen dat een stuk lager ligt dan het vermogen van je elektrische installatie. Zo kun je, idealiter, veilig je auto opladen en tegelijkertijd de was doen. 

Met dynamic load balancing wordt de beschikbare elektriciteit verdeeld over je woning en de laadpaal. Je auto zal dan wat trager opladen zolang bijvoorbeeld de wasmachine opstaat. Als je binnenshuis minder elektriciteit verbruikt, kan je auto wat sneller opladen.

Bepaalde slimme of intelligente laadpalen geven je daarbij de optie om het laadproces zelf te sturen. Zulke laadpalen beschikken bijvoorbeeld over een energiezuinige modus en een snellaadmodus, of geven je de optie om uitsluitend zonne-energie of energie aan het daltarief te verbruiken.

Je auto opladen met zonne-energie? Kies dan een laadpaal die zonneladen ondersteunt. Niet elk model beschikt standaard over die functie. Soms kun je de optie, voor een extra kost, wel toevoegen aan het model.

Andere interessante opties zijn extra beveiligingsmaatregelen zoals gezichts- of vingerdrukherkenning. Een laadpaalspecialist gaat mee op zoek naar het model dat bij je past.

Een man met een gsm in de hand. Op het scherm van zijn smartphone volgt hij het laadproces op via een handige applicatie. Op de achtergrond de laadpaal en een witte elektrische auto.

Premie voor aankoop elektrische wagen in 2024

Heb je nog geen elektrische auto maar overweeg je de aanschaf van een zogenaamd zero-emissie voertuig? Voor de aanschaf van volledig elektrische voertuigen en voertuigen met brandstofcellen kom je mogelijks in aanmerking voor een interessante premie.

Er gelden wel enkele voorwaarden.

De (nieuwe of tweedehandse) auto kost niet meer dan 40.000 euro, en de oorspronkelijke cataloguswaarde bedraagt maximaal 60.000 euro. De auto is bestemd voor personenvervoer, het vervoer van goederen met een gewicht tot 3.500 kilogram en/of een zware micro-stadswagen.

Voor nieuwe voertuigen ontvang je een premie van 5.000 euro. Voor tweedehandswagens bedraagt de premie 3.000 euro. Ook als je de wagen aanschaft als grote onderneming, ontvang je een premie van 3.000 euro.

De premie bedraagt nooit meer dan 25 procent van de aankoopprijs. Je kunt de premie maximaal 1 keer ontvangen.

Wordt elektrisch rijden straks nog gemakkelijker? Vind het juiste laadstation voor jouw auto

Heb je nog vragen over de verschillende soorten laadpalen? Wil je graag een deskundige berekening van het ideale laadvermogen voor jouw nieuwe laadpaal? Of wil je snel en eenvoudig tarieven van verschillende installateurs vergelijken? Vul dan onderstaand formulier in. Je ontvangt gratis en volledig vrijblijvende offertes op maat én advies van laadpaalspecialisten. Voor je het weet laad jij je auto snel en comfortabel op bij je thuis!

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Beschrijf uw project
1*. Waar wenst u een laadpaal te installeren?
2*. Voor welke elektrische auto is de installatie bestemd?
3*. Wanneer wenst u de laadpaal te plaatsen?
4*. Heeft u reeds een elektrisch voertuig?
5*. Bent u ook geïnteresseerd in zonnepanelen?
6. Bijkomende informatie
7. Voeg foto’s en/of bijlagen toe (Optioneel)
Uploaden
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.
Laadpaal thuis
Lokale bedrijven gespecialiseerd in: laadpaal thuis