Inhoud
Wat is het verschil tussen 1- en 3-fase?
Je aansluiting op het elektriciteitsnet kan 1-fasig of 3-fasig zijn.
- Heb je een 1-fase aansluiting? Dan komt er via je woning 1 fasedraad binnen via de meterkast.
- Heb je een 3-fase aansluiting? Dan komen er via de meterkast 3 fasedraden binnen.
De meeste oudere woningen beschikken nog over een 1-fasige aansluiting. Moderne, recenter gebouwde woningen zijn vaker voorzien van een 3-fasige aansluiting.
In een notendop:
Met een 3-fase aansluiting kun je thuis meer stroom tegelijkertijd ontvangen en gebruiken dan met een 1-fase aansluiting. Het maximale stroomverbruik in huis is dus afhankelijk van je elektrische aansluiting. Aangezien een laadpaal best wat stroom verbruikt, speelt het aantal fasedraden in je meterkast een belangrijke rol in het vinden van het juiste nieuwe laadstation.
Wil je overstappen van een 1-fase naar een 3-fase aansluiting om sneller laden mogelijk te maken? Dan heb je de mogelijkheid om een verzwaring van je elektriciteitsnet aan te vragen bij de netbeheerder (in Vlaanderen is dat Fluvius).
Hoe herken je of je een 1- of 3-fasige aansluiting hebt
Op de elektriciteitsmeter in je meterkast kun je aflezen wat voor aansluiting je hebt.
- Zie je 220V (of 230V)? Dan heb je een 1-fasige aansluiting.
- Zie je 3x 220 of 3x 400V? Dan heb je een 3-fasige aansluiting.
Vind je het niet meteen terug? Dan kun je dat ook terugvinden of je eindfactuur of een navraag doen bij de netbeheerder.
Welk laadpaal vermogen met welke aansluiting? Van 1x 16A tot 3x 32A
Net als je aansluiting op het distributienet kan een laadpaal 1- of 3-fasig zijn. Een laadpaal met een vermogen van 11 kW of hoger is een 3-fasige laadpaal. Laadpalen met een vermogen lager dan 11 kW zijn 1-fasig. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de laadpaal je wagen in theorie kan opladen.
Naast het aantal fasedraden speelt ook de stroomsterkte (uitgedrukt in A of ampère) een rol.
Een overzicht met maximale laadpaalvermogens, de nodige stroomsterkte en de precieze berekening:
Aantal fasedraden | Stroomsterkte (Ampère) | Vermogen laadpaal (kilowatt afgerond) | Berekening |
---|---|---|---|
1 | 1x 16A | 3,7 kW | 1 x 16A x 230V = 3.680 Watt |
1 | 1x 25A | 5,8 kW | 1 x 25A x 230V = 5.750 Watt |
1 | 1x 32A | 7,4 kW | 1 x 32A x 230V = 7.360 Watt |
3 | 3x 16A | 11 kW | 3 x 16A x 230V = 11.040 Watt |
3 | 3x 25A | 17,2 kW | 3 x 25A x 230V = 17.250 Watt |
3 | 3x 32A | 22 kW | 3 x 32A x 230V = 22.080 Watt |
Heb je 3-fase nodig om je elektrische auto op te laden?
De meeste laadpalen en elektrische auto’s zijn prima geschikt voor 1-fasige aansluitingen. Je moet je elektrische aansluiting dus zeker niet laten verzwaren om een laadpaal te kunnen installeren.
Welke invloed heeft het aantal fases op de snelheid waarmee je een elektrische wagen kunt laden?
Hoe hoger het vermogen van de laadpaal, hoe sneller je de elektrische auto in theorie kunt opladen. Aangezien een aansluiting met 3 fasedraden een hoger vermogen kan leveren, kun je een auto een stuk sneller opladen met een 3-fasige aansluiting.
In de praktijk is het iets ingewikkelder.
De laadsnelheid van een elektrische auto wordt namelijk bepaald door de zwakste schakel (het laagste vermogen) in je laadinstallatie. Dat kan je elektrische aansluiting, de laadpaal, je elektrische auto zelf of zelfs de laadkabel zijn.
De aansluiting
Heb je een 1-fasige aansluiting en verbind je daaraan een 3-fasige laadpaal? Dan is het vermogen beperkt door de stroomsterkte van de 1-fase aansluiting. Afhankelijk van de stroomsterkte kun je maximaal 3,7 kW, 5,8 kW of 7,4 kW aan energie gebruiken om de wagen op te laden.
Het laadpunt
Een tweede mogelijke obstakel is het laadpunt zelf. Heb je een elektrische wagen met een hoog laadvermogen, maar een laadpaal met een vermogen van 3,7 kW? Dan kun je de wagen met een vermogen van maximaal 3,7 kW opladen.
De elektrische wagen
Het laatste struikelblok kan de wagen zelf zijn. Als het laadvermogen van de batterij van je wagen lager is dan het vermogen van je laadpaal, kun je het potentieel van het laadpunt niet optimaal benutten. De laadsnelheid is in dat geval beperkt door het laadvermogen van de accu van de elektrische auto.
Welke auto laadt 3-fase?
Hoewel het stroomnet in de meeste Europese landen 3-fasig is (zelfs als de meeste woningen nog een 1-fasige aansluiting op dat 3-fasige net hebben), is dat in grote delen van de rest van de wereld niet het geval. Aangezien een 1-fasige aansluiting de wereldwijde norm is, zijn de meeste elektrische auto’s compatibel met 1-fasig laden.
Met de meeste modellen is echter zowel 1- als 3-fasig laden mogelijk. Een beperkt aantal elektrische modellen kan uitsluitend 3-fasig laden.
Wat is het verschil tussen een 1-fase en 3-fase laadkabel?
Om een 3-fasige laadpaal (dus een laadpunt met een vermogen van 11 kW, 17 kW of 22kW) optimaal te gebruiken, heb je een 3-fase laadkabel nodig.
Je kunt een 1-fase laadkabel ook gebruiken om op te laden aan 3-fase laadpalen, maar dan laad je 1-fasig en dus een stuk trager.
Op zoek naar de juiste laadpaal? Stel je vragen aan een specialist en krijg advies op maat
Eerlijk is eerlijk: de batterij van je elektrische auto kan niet snel genoeg opgeladen zijn. Een situatie waarin je auto binnen de minuut volledig is opgeladen, ligt nog niet om het hoekje. Toch kun je er met de juiste laadpaal voor zorgen dat die batterij niet langer hoeft op te laden dan nodig.
Nu is het vinden van de juiste laadpaal voor elke unieke situatie absoluut maatwerk. Een combinatie van heel wat factoren beïnvloedt immers de optimale laadsnelheid en het nodige vermogen van je laadpaal. Wil je absoluut zeker zijn dat je het juiste type laadpaal aanschaft en laat installeren? Vul dan onderstaand formulier in. Je ontvangt niet enkel gratis offertes op maat, maar ook volledig vrijblijvend advies. Zo vind je in een mum van tijd de juiste laadpaal!