Inhoud
Wat is het vermogen van een laadpunt?
Het vermogen (van een laadpunt of ander elektrisch apparaat) drukt uit hoeveel energie (watt of kilowatt) een toestel gemiddeld verbruikt per uur. Een laadpaal met een vermogen van bijvoorbeeld 7,4 kWh verbruikt 7,4 kilowatt (of 7.400 watt) per uur.
Het vermogen van het laadpunt is nauw verbonden met de oplaadsnelheid van je wagen. Hoe hoger het vermogen van je laadpaal, hoe sneller je wagen in theorie kan opladen. Nu zijn er, naast het vermogen van de laadpaal, 2 andere factoren die de laadsnelheid mee beïnvloeden:
- Het laadvermogen van de elektrische wagen. Als je elektrische auto een vermogen van 3,7 kW heeft, zal die niet sneller opladen als je een laadpunt met een hoger vermogen verbruikt.
- De elektrische aansluiting van je woning. Het vermogen van je laadpaal wordt ook beperkt door het vermogen dat de elektrische aansluiting van je woning kan leveren. Daarover lees je verder in dit artikel meer.
Maximaal vermogen laadpalen
Momenteel is het maximale vermogen van een laadpaal 22 kW. De meeste laadpalen hebben een vermogen van 3,7 kW of van 11 kW.
Hoeveel kWh kun je thuis laden? Is 22 kW haalbaar?
Langs de snelweg en in bepaalde publieke laadstations vind je laadpunten met een vermogen van 17,2 of zelfs 22 kW. Privé laadpalen kunnen dat vermogen moeilijk behalen.
Om een vermogen van 22 kW te bereiken, is een 3-fasige elektrische aansluiting met een bijzonder hoge stroomsterkte nodig. In de praktijk beperken laadpunten thuis zich tot een vermogen van 11 kW.
Elektrische installatie thuis: 1-fasig of 3-fasig?
Je stroomvoorziening of elektrische installatie is 1-fasig of 3 -fasig. Ze beschikt over verschillende stroomsterktes (A of ampère) en een verschillend aantal fasedraden (2, 3 of 4).
De meeste (oudere) woningen beschikken over een 1-fasige aansluiting met nulgeleider. Een 1-fasige aansluiting levert doorgaans 1 maal 16, 25 of 35 ampère. 1 -fasige aansluitingen kunnen een spanning van 220 à 230 Volt aan. Ze worden op de meterkast aangeduid als 220V of 230V.
Nieuwere gebouwen beschikken vaak over een 3-fasige aansluiting, met of zonder nulgeleider. Zo’n aansluiting kan doorgaans 3 maal 16, 25 of 35 ampère leveren en een spanning van maximaal 400 Volt aan. Ze worden op de meterkast aangeduid als 380/400 V of 3x 220/230 V.
1- of 3-fasige laadpaal
Ook laadpalen kunnen 1- of 3-fasig zijn.
- Een 1-fasig oplaadpunt is ideaal voor een woning met een 1-fasige aansluiting. Ze heeft een gewone aansluiting voor installaties met een spanning van 230 Volt en kan een stroomsterkte van 16 of 32 ampère leveren. De meeste 1-fasige laadpalen hebben een vermogen van 3,7 of 7,4 kW.
- Een 3-fasige laadpaal is ideaal voor een woning met een 3-fasige aansluiting. Ze heeft een gewone aansluiting voor installaties met een spanning van 3×230 Volt. Ze levert stroomsterkte van 3 maal 16 of 3 maal 32 ampère. 3-fasige laadpalen hebben meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW.
Stroomsterkte | Vermogen | |
---|---|---|
1-fasig | 1 x 16 ampère | 3,7 kW |
1 x 32 ampère | 7,4 kW | |
3-fasig | 3 x 16 ampère | 11 kW |
3 x 32 ampère | 22 kW |
Snelheid elektrisch laden per vermogen + nodige installatie thuis
Hieronder vind je een overzicht met de meest voorkomende laadpaalvermogens, hun oplaadsnelheid en de nodige aansluiting en stroomsterkte:
Ter vergelijking: een elektrische auto opladen met een gewoon stopcontact
Een gewoon stopcontact heeft een vermogen van circa 2,3 kW. Je wagen volledig opladen kan daarmee makkelijk meer dan 30 uur duren.
Opgelet: Laden met een stopcontact is risicovol. Stopcontacten zijn niet voorzien op zo’n lange en intensieve belasting, en kunnen oververhitten.
1. Laadpaal van 3,7 kW
Je elektrische wagen volledig opladen met een laadpaal van 3,7 kW duurt ongeveer 20 uur, afhankelijk van de grootte van de batterij van je wagen en de laadcapaciteit. Dat is ongeveer 1,5 keer sneller dan met een gewoon stopcontact.
Laadpalen met een vermogen van 3,7 kW zijn geschikt voor woningen met een 1-fasige stroomvoorziening en een stroomsterkte van 16 ampère.
2. Laadpaal van 7,4 kW
Opladen met een laadpaal van 7,4 kilowatt gaat ongeveer 4 keer sneller dan opladen via het stopcontact. Een volledige oplaadbeurt duurt zo’n 10 à 12 uur – afhankelijk van het laadvermogen en de capaciteit van de batterij.
Dergelijke laadpalen zijn geschikt voor woningen met een 1-fasige stroomvoorziening, een stroomsterkte van 32 ampère.
3. Laadpaal van 11 kW
Laadpalen met een vermogen van 11 kW worden het vaakst geïnstalleerd. De meeste elektrische wagens hebben dan ook een laadvermogen van 11 kW.
Met een 11 kW laadpaal laad je een elektrische wagen ongeveer 6 keer zo snel op als met een gewoon stopcontact. Een oplaadbeurt duurt ongeveer 8 uur, afhankelijk van het laadvermogen van de wagen en de grootte van de batterij.
Voor 3-fasige aansluitingen met een stroomsterkte van 3 maal 16 ampère is een 11 kW laadpaal ideaal.
4. Snellader voor je auto: 22 kW laadpaal voor thuis
Een snellader (laadpaal van 22 kW) laadt je auto 10 keer sneller op dan een gewoon stopcontact. Je wagen kan in zo’n 3 uur tijd volledig opgeladen zijn – afhankelijk van het laadvermogen van je wagen en de grootte van de accu.
Je hebt een stevige elektrische installatie nodig: een 3-fasige aansluiting met een stroomsterkte van 3 keer 32 ampère.
22 kW laadpalen voor thuis zijn eerder uitzonderlijk. De nodige kracht van de elektrische installatie is thuis moeilijk te voorzien. Bovendien is het laadvermogen van de meeste elektrische voertuigen een stuk lager dan 22 kW.
Welk vermogen is het beste?
Hoe kies je het juiste vermogen?
1. Laadvermogen van de wagen
Bekijk eerst en vooral het laadvermogen van de wagen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een laadpaal met een vermogen van 11 kW te laten installeren als het laadvermogen van je wagen lager is.
2. Gewenste laadsnelheid
Hoe hoger het vermogen van de laadpaal, hoe sneller je de elektrische wagen kunt opladen. Die snelheid is evenwel begrensd door de laadcapaciteit van de wagen zelf. Een elektrische wagen met een laadvermogen van 5 kW zal niet sneller opladen omdat je laadpaal een vermogen van 11 kW heeft.
3. Elektriciteitsnet verzwaren of niet
Als je een 1-fasig elektriciteitsnet hebt, kun je een laadpaal met een vermogen van maximaal 7,4 kW aansluiten. Bekijk dus of je jouw elektriciteitsvermogen eventueel wilt verzwaren of niet. Op een 3-fasige aansluiting kun je een laadpaal met een vermogen van 11 kW aansluiten.
Aanvraag verzwaring bij Fluvius:
Je elektriciteitsnet verzwaren? Dat vraag je aan bij Fluvius. Houd rekening met een kost van 150 tot meer dan 1.000 euro.
4. Voldoende restvermogen
Houd er rekening mee dat je laadpaal niet het enige toestel is dat gebruik maakt van je elektriciteitsnet.
Simpel gezegd: als je jouw laadpaal optimaal benut, maakt die ook gebruik van het volledige vermogen. Is dat laadvermogen gelijk aan het vermogen dat je elektrische installatie kan leveren? Dan blijft er geen elektriciteit over om bijvoorbeeld een lading was op te zetten – met alle ellende van dien.
Je aansluitvermogen is dus idealiter wat hoger dan het vermogen van je laadpaal. Dat kan op zich ook een reden zijn om je elektriciteitsnet te verzwaren.
Optie: Dynamic load balancing
Een slimme laadpaal met dynamic load balancing registreert het stroomverbruik in huis en analyseert het beschikbare, resterende vermogen. De laadpaal zal het gebruikte vermogen daaraan aanpassen.
Zo vermijd je dat je stroomnetwerk overbelast raakt. Je wagen zal iets trager opladen, maar je kunt (ook zonder verzwaring van je elektriciteitsnet) probleemloos andere elektrische apparaten gebruiken tijdens het opladen van de wagen.
Tip: Laat een professional het vermogen berekenen
Laat je jouw laadpaal aansluiten door een professionele installateur? Dan hoef je over bovenstaande punten niet wakker te liggen. Je installateur bekijkt het vermogen van je elektrische installatie, het aantal fases, je elektriciteitsverbruik en de laadcapaciteit van je wagen.
Hij of zij verzekert dat jouw laadpaal perfect bij je past, optimaal presteert en correct en veilig wordt aangesloten.
Waarom het juiste vermogen zo belangrijk is
Los van stroompannes terzijde er genoeg redenen om te kiezen voor een laadpaal met een geschikt vermogen.
Een laadpaal met een te hoog vermogen:
- Is duurder dan nodig
- Wordt niet optimaal gebruikt
- Past mogelijk niet bij je elektrische aansluiting
Schakel je binnen afzienbare tijd over op een elektrische auto met een batterij met een grotere laadcapaciteit? Dan kan het natuurlijk wel interessant zijn om nu al te investeren in een laadpaal met een hoger vermogen.
Een te laag vermogen is minder problematisch. Je kunt een wagen met een laadcapaciteit van 11 kW prima opladen met een laadpaal van 3,7 kW. Het opladen zal alleen veel langer duren dan nodig is.
De vuistregel: hoe dichter het vermogen van de laadpaal aansluit bij het laadvermogen van je wagen, hoe beter je dat laadvermogen benut.
Thuis een laadpaal laten plaatsen en installeren? Vergelijk offertes op maat
Wil je meer weten over de oplaadsnelheid van je elektrische wagen? Ben je benieuwd of al die aanpassingen aan je elektrische installatie wel nodig zijn? Of, wil je prijzen voor verschillende laadpalen vergelijken?
Vul onderstaand formulier in. Je ontvangt gratis en volledig vrijblijvend advies en offertes op maat. Zo vind je in een mum van tijd de juiste laadpaal voor de juiste prijs.