Inhoud
Wat is een online betaling?
Online betalingen, ook wel e-commerce betalingen genoemd, zijn financiële transacties die via het internet verlopen. Het kan gaan over het betalen van goederen, diensten, geldtransfers en meer.
Online transacties zijn over het algemeen snel, gemakkelijk en ze bieden de nodige flexibiliteit. Als professional is het belangrijk om elke zakelijke transactie zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Hoe werkt het in België?
Online betalingen worden afgehandeld volgens de Europese Richtlijn voor online betalingen in Europese webshops. Hierbij is een sterke klantauthentificatie verplicht. Vaak, voornamelijk op buitenlandse websites, is een kredietkaartnummer al voldoende om te betalen. Sinds 2021 is dit verleden tijd in heel Europa. De klant moet zich overal authentiseren met twee van de drie onderstaande kenmerken:
- Met kennis: bijvoorbeeld de pincode
- Met bezit: bijvoorbeeld de mobiele telefoon
- Met iets persoonlijks: bijvoorbeeld een vingerafdruk
Voor Belgische consumenten was dit niets vernieuwend, we deden het al lang goed met veilige aankopen. Nu is goederen of diensten aankopen in de rest van Europa ook veiliger worden.
Beschikbare online betaalmethoden
Er zijn verschillende betrouwbare en efficiënte betaalmethoden beschikbaar voor ondernemingen in België.
Optie 1: Mobiel betalen met een bankkaart
Mobiel betalen met een bankkaart is één van de meest gebruikte en handige manieren om online transacties uit te voeren. Het biedt ondernemingen de kans om snel en veilig online aankopen aan te bieden. In België zijn er twee hoofdtypen bankkaarten die worden gebruikt:
Met kredietkaart: Visa en MasterCard
Na de betaling met een kredietkaart wordt het bedrag niet direct van de kaart gehaald. De bank leent het bedrag, meestal tot het einde van de maand, uit. Alle gemaakte kosten die maand worden dan in één keer van de rekening gehaald.
Visa, MasterCard en American Express zijn veel gebruikte kredietkaarten in België. Een onderscheid tussen de kaarten is tegenwoordig zo goed als onbestaande. Er zijn enkele heel subtiele verschillen. Het is daarom altijd interessant om de voorwaarden te vergelijken.
Met debetkaart: Bancontact en Maestro
Debetkaarten zijn bankkaarten waarbij geld na een betaling onmiddellijk afgeschreven wordt. Elke bank treedt op als uitgever voor debetkaarten waarbij de kaart gekoppeld is aan de zichtrekening van diezelfde bank.
Bancontact is de functie op de gewone debetkaart die binnenlandse betalingen of geld afhalen mogelijk maakt. Het is een betaalschema en de leider op de Belgische markt voor elektronische betalingen. In 2013 is Bancontact gestart met hun betaalapplicatie voor de smartphone.
Maestro is een functie, uitgebracht door MasterCard om betalingen of geldafhalingen in het buitenland mogelijk te maken. Aangezien Maestro niet meer volledig voldoet aan de veranderende behoeften van de onlineconsument, zal het gebruik de komende jaren afgebouwd en vervangen worden door veiligere alternatieven.
Visa en MasterCard zijn voornamelijk bekend om de kredietkaart, maar de merken hebben ook een debetkaart op de markt gebracht: Visa Debit en Debit MasterCard. De kaart brengt heel wat voordelen met zich mee. Bij een online aankoop is er vaak een kredietkaart nodig. Zo’n debetkaart kan de kredietkaart in dat geval vervangen.
Optie 2: Gespecialiseerde betalingsdienst
Naast bankkaarten zijn er steeds meer betalingsdiensten beschikbaar die uw zakelijke transacties kunnen vergemakkelijken. Er zijn ook steeds meer ondernemingen die hun betalingen laten verlopen via een onlinebetalingsdienst.
Paypal
PayPal is een wereldwijd erkende onlinebetalingsdienst. Voor een betaling heeft u enkel een e-mailadres nodig. Geld wordt gehaald van een bankkaart, een kredietkaart of van ontvangen geld op de PayPal-rekening zelf.
Payconiq
Payconiq is een mobiele betalingsapp, beschikbaar in België, Luxemburg en Duitsland. Online betalen met Payconiq, kan met de Payconiq by Bancontact-app. Om hier gebruik van te kunnen maken moet de app gedownload worden op de smartphone of tablet.
Het kan op twee manieren gebruikt worden. Met een mobiele telefoon of op de computer.
Apple Pay
Apple Pay is een mobiele betaalmethode die enkel werkt op apparaten van het merk Apple. De betaalwijze kan gebruikt worden bij het afrekenen indien de optie tot betalen met Apple Pay toegevoegd wordt aan het afrekenscherm. De klant bevestigt zijn of haar identiteit en de betaling wordt uitgevoerd.
iDEAL
De oorspronkelijk Nederlandse betaalmethode iDEAL wordt tegenwoordig ook door Belgische webwinkels geaccepteerd. Dit biedt voor ondernemingen een alternatieve manier om betalingen te ontvangen, wat zeker handig is als u zaken doet met Nederlandse partners of klanten.
Optie 3: Achteraf betalen
Meestal wordt met achteraf betalen een overboeking of overschrijving bedoeld. U schrijft het bedrag zelf over via internetbankieren of de applicatie van jouw bank.
Voor een onderneming vraagt achteraf betalen vaak wat meer administratief werk en geeft het een risico op wanbetalers. Deze optie niet aanbieden kan daarentegen wel klanten kosten, omdat er toch nog veel klanten sceptisch tegenover vooraf betalen staan.
Achteraf betalen kan ook via een betalingsplatform zoals Klarna. Dit van oorsprong Zweedse platform is pas sinds 2020 actief in België. De werking is eenvoudig. De klant koopt een product online en kan met behulp van Klarna 21 dagen wachten met betalen.
De betaalwijze werd in het leven geroepen om klanten een zekerheid te geven dat ze het product kunnen retourneren zonder geld te verliezen. Het grote voordeel van Klarna is dat zij de betalingen met de klant regelen en ook de betaalherinneringen voor hun rekening nemen.
Optie 4: Ecocheques en maaltijdcheques
Ecocheques en maaltijdcheques kunnen ook gebruikt worden voor een online betaling. Ze worden voornamelijk gebruikt als betaalmiddel voor specifieke uitgaven, zoals ecologische producten, elektronica of maaltijden.
Wat is de veiligste manier om online te betalen?
De veiligheid van online betalingen is cruciaal, zowel voor u als ondernemer als voor uw klanten. Het is vooral heel belangrijk dat er strikte beveiligingsmaatregelen gevolgd worden.
Maak gebruik van beveiligde websites, hanteer unieke wachtwoorden en vraag tweestapsverificatie.
Betrouwbare betaalmethoden en betalingsdiensten zijn niet enkel belangrijk voor uw klanten, maar ook voor uw zakelijke transacties.
Ontvang gratis vrijblijvend advies en 1 of meerdere offertes op maat
Hebt u behoefte aan begeleiding bij het kiezen van de juiste online betaalmethode voor uw onderneming? Vul onderstaand offerteformulier gratis en vrijblijvend in. U onvangt advies en offertes op maat van uw zakelijke vereisten.
Ook interessant om te weten
Hoe werkt achteraf betalen met een creditcard?
Achteraf betalen kan ook in de vorm van een overboeking. Dit wil gewoon zeggen dat u een aankoop doet en later de overschrijving doorvoert. Zorg bij een overboeking steeds dat u zeker bent dat u met een echte zaak te maken heeft.
Hoe betalen met de Bancontact-app?
Het gebruik van de Bancontact-app is heel vanzelfsprekend, u volgt enkele eenvoudige stappen. Na het installeren van de applicatie kan u ‘Bancontact’ als betaalmethode selecteren bij de betaling. Nadat u de transactie heeft geautoriseerd wordt de betaling doorgevoerd.