Inhoud
Wat doet de IDPBW?
De IDPBW of Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk heeft verschillende opdrachten met betrekking tot risicoanalyse, advies, administratie en dergelijke. Deze interne dienst moet u als werkgever oprichten van zodra u één werknemer heeft aangeworven. De IDPBW moet minstens één preventieadviseur aanstellen. Als werkgever kunt u zelf deze functie vervullen als uw bedrijf minder dan twintig medewerkers telt.
De belangrijkste opdracht van deze interne dienst is om de werkgever, de leden van de hiërarchische lijn en de werknemers te helpen bij het toepassen van het welzijnsbeleid voor de werknemers. Bovendien heeft de dienst ook een preventieve werking: preventiemaatregelen en -activiteiten moeten op een regelmatige basis toegepast worden.
Met andere woorden: de IPBW ziet toe op een correcte beoordeling van arbeidsrisico’s zodat de veiligheid, gezondheid en welzijn van de werknemers in de organisatie gegarandeerd zijn. Enkele concrete taken of bevoegdheden zijn bijvoorbeeld:
- Risico’s onderzoeken en advies geven rond risico-evaluatie.
- Globaal preventieplan en jaarlijkse actieplan helpen opstellen.
- Oorzaken arbeidsongevallen onderzoeken en dit rapporteren.
- Werkinstructies opstellen, voor de vorming zorgen en nieuwe medewerkers onthalen.
- Eerste hulp organiseren en interne noodprocedures opstellen en beschrijven.
- Collega’s informeren over de wetgeving en de toepassing ervan.
- Advies geven rond arbeidsmiddelen, beschermingsmiddelen en hygiëne.
- Welzijn stimuleren door onder andere werk-privébalans voor de medewerkers te bewaren.
Is oprichten IDPBW verplicht?
Het oprichten van een IDPBW is wettelijk in België verplicht van zodra u als werkgever uw eerste medewerker (voltijds, deeltijds of uitzendbureau) aanwerft. Als zelfstandige zonder enig personeel is het vanzelfsprekend dat u geen IDPBW hoeft op te richten. U bent dan immers verantwoordelijk voor uw eigen veiligheid, gezondheid en welzijn.
Bovendien is het verplicht dat uw IDPBW uit minstens één preventieadviseur bestaat. U kunt als werkgever zelf de rol van preventieadviseur vervullen als uw bedrijf minder dan twintig werknemers telt. Hou rekening met het feit dat u voor een aantal specifieke aspecten nog steeds bijgestaan moet worden door deskundigen uit de externe preventiedienst (EDPBW).
Wat is het verschil tussen IDPBW en EDPBW?
Een EDPBW of Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk vervult taken die te maken hebben met veiligheid, gezondheid, psychosociale aspecten, arbeidshygiëne, ergonomie en arbeidsgeneeskunde. Meer bepaald verrichten zij de taken rond welzijn die de IDPBW vanwege een gebrek aan competenties, kennis of ervaring niet kan uitvoeren. Een EDPBW dient dus als een aanvulling op de IDPBW.
In België zijn er verplicht enkele wettelijke taken van de preventiedienst die u als werkgever moet volbrengen. Een aantal daarvan moet uw interne preventieadviseur realiseren (IDPBW), een ander aantal (meer specialistische) taken moet u laten uitvoeren door een EDPBW en de overige taken kunt u zowel zelf doen (IDPBW) als laten uitvoeren door een EDPBW.
Kleine en middelgrote bedrijven kiezen het vaakst voor de EDPBW om de overige taken uit te laten voeren. Dit omwille van twee redenen: het bespaart heel wat tijd en u bent ervan verzekerd dat de specialisten van een EDPBW over de meest recente kennis beschikken van wet- en regelgeving op vlak van veiligheid, gezondheid, psychosociaal welzijn, ergonomie en arbeidshygiëne. Het werk dat een EDPBW verricht, is correct en volledig.
Wat is een interne preventieadviseur?
Een intern preventieadviseur geeft niet alleen advies rond het welzijnsbeleid van een onderneming of bedrijf, maar helpt ook actief mee om de werkgevers, leidinggevenden en medewerkers alle welzijnswetten correct en efficiënt uit te laten voeren. Een intern preventieadviseur moet wettelijk aangesteld worden en heeft daarbij de toestemming van de werknemers nodig.
De belangrijkste taken van een intern preventieadviseur zijn enerzijds het analyseren van risico’s en anderzijds maatregelen ontwikkelen die deze risico’s voorkomen. Bovendien richt een intern preventieadviseur ook bijkomende maatregelen op voor nog niet opgetreden gevaren. Zo worden arbeidsongevallen extra beperkt en voorkomen.
Elke werkgever is wettelijk verplicht om een IDPBW te installeren van zodra hij of zij een medewerker in dienst heeft.
De interne preventieadviseur heeft verschillende domeinen waarin hij of zij actief is. We bespreken deze kort hieronder.
Domein 1: Aansprakelijkheid
De interne preventieadviseur vormt een aanspreekpunt voor mensen van de EDPBW. Vragen kunnen gaan over psychosociale aspecten, arbeidshygiëne, ergonomie en arbeidsgeneeskunde.
Domein 2: Samenwerking
De interne preventieadviseur werkt bovendien ook vaak samen met uiteenlopende mensen zoals de werkgever, werknemers en leden uit de hiërarchische lijn. Leidinggevenden moeten bijvoorbeeld de interne preventieadviseur aanspreken rond het welzijn van de medewerkers. Ze kunnen ook om advies vragen.
Domein 3: Vorming
Bij het opstellen van het welzijnsbeleid moet de interne preventieadviseur ook nadenken over de hiërarchische lijn van de verschillende leden. Hij of zij zal dan ook moeten instaan voor de vorming of opleiding van leidinggevenden zodat zij in staat zijn een veilige en gezonde atmosfeer in het bedrijf te creëren.
Meer weten over IDPBW? Stel je vragen aan specialisten
Heeft u nog meer vragen rond IDPBW? Of wilt u advies of informatie inwinnen? Via ons offerteformulier kunt u gratis extra vragen stellen omtrent interne preventie. Bovendien kunt u makkelijk tarieven aanvragen en met elkaar vergelijken. Zo kunt u de keuze maken die het best aan uw wensen voldoet.