Inhoud
Wat is een asbestattest?
Op basis van de asbestinventarisatie wordt voor ieder gebouw een uniek asbestattest opgesteld. Sinds 2022 is het asbestattest verplicht bij de verkoop van gebouwen die voor 2001 gebouwd werden.
Een asbestinventarisatie analyseert een gebouw met als doel alle asbesthoudende materialen te identificeren en lokaliseren. Het asbestattest is het resultaat van deze asbestinventarisatie: het is een formele bevestiging of er wel of geen asbest aanwezig is en waar het zich bevindt.
Het attest maakt dus duidelijk of het gebouw asbestveilig is. Het document wordt door de OVAM uitgereikt nadat een deskundige de woning geïnspecteerd heeft en een asbestinventaris heeft opgesteld.
Volgende onderdelen zijn verplicht aanwezig in een asbestattest:
- Welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten.
- Wat de staat van het asbest is.
- Advies over hoe het asbest veilig beheerd of verwijderd kan worden.
Met andere woorden: het asbestattest bevat alle informatie die je als eigenaar nodig hebt om je gebouw asbestveilig te maken. Als er geen asbest aanwezig is, wordt dit ook in het attest weergegeven.
Het voornaamste doel van een asbestattest is om de gezondheid van de nieuwe eigenaars of gebruikers van het gebouw te beschermen. Asbest is namelijk een schadelijke stof voor de gezondheid. Alle gebruikers van het gebouw moeten verplicht op de hoogte gesteld worden als er asbest aanwezig is.
Hoeveel kost het laten opmaken van een asbestattest in Vlaanderen?
In de wetgeving is er geen vaste prijs vastgelegd voor het laten opstellen van een asbestattest. De asbestdeskundige mag zelf de prijs van de asbestinventarisatie en het asbestattest bepalen. De specialist voert deze analyses altijd uit volgens de richtlijnen van het inspectieprotocol.
Over het algemeen kost een asbestattest voor een gemiddelde woning in België tussen de 500 en 600 euro. Voor grotere gebouwen kan de prijs hoger liggen.
Wil je de beste prijs-kwaliteitverhouding vinden? Dan kan het handig zijn om meerdere offertes op te vragen. Zo kan je diensten en tarieven van meerdere asbestspecialisten vergelijken.
Prijsbepalende factoren
Per erkend asbestdeskundige kan de prijs voor een asbestattest verschillen. Er zijn echter ook enkele factoren die de prijs aanzienlijk beïnvloeden:
- De omvang van de gebouwen en/of het terrein dat geïnspecteerd moet worden.
- De ouderdom en renovatiegraad. In oudere woningen en gebouwen die weinig gerenoveerd zijn, is de kans op het vaststellen van asbestmaterialen een stuk groter.
- Het aantal monsternames en labo-analyses.
De asbestdeskundige voert een visuele, niet-destructieve inspectie uit om een geldig asbestattest te bekomen. Maar als eigenaar kan je altijd vragen om bijkomende onderzoeken uit te laten voeren. Dan ligt de prijs natuurlijk hoger. Enkele onderzoeken zijn bijvoorbeeld:
- Een asbestinventarisatie laten opstellen voor een werkgever conform de Codex wow.
- Een destructief onderzoek laten uitvoeren in werkzones voorafgaand aan de effectieve (sloop)werken.
- Extra monsternames of labo-analyses.
- …
Wanneer heb je een asbestattest nodig? [Wetgeving]
Een asbestattest is wettelijk verplicht bij de overdracht van een toegankelijke constructie (gebouwd voor 2001) naar een nieuwe eigenaar.
Het asbestattest is niet verplicht wanneer de toegankelijke constructie kleiner is dan 20 m2, behalve als:
- De som van alle constructies die je overdraagt 20 m2 of groter is.
- De toegankelijke constructie onderdeel van een groter bouwkundig geheel is.
Tijdens de overdrachtsovereenkomst tussen de oude en nieuwe eigenaar is het asbestattest aanwezig. Maar het kan evengoed op een ander moment ter plaatse zijn. De notaris kan beslissen of een asbestattest vereist is en wanneer die er moet zijn.
De Vlaamse overheid heeft als doel Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig te maken. Daarom moet vanaf 2032 elke toegankelijke constructie die voor 2001 gebouwd is en waarvan je eigenaar bent, verplicht een asbestattest hebben. Zelfs wanneer je geen plannen hebt voor een overdracht, moet je als eigenaar verplicht een asbestattest bezitten.
Wat verhuur betreft, is er momenteel geen verplichting om een asbestattest te laten opmaken. Maar als er een asbestattest beschikbaar is, ben je als eigenaar verplicht om een kopie aan de huurders uit te delen.
Let op: Als de toestand van je gebouw gewijzigd is of er zijn na bepaalde werken nieuwe asbestmaterialen gevonden, dan ben je als eigenaar verplicht het asbestattest te vernieuwen.
Procedure aanvraag asbestattest [Stappenplan]
Als je als eigenaar een asbestattest wil laten opstellen, zijn er enkele stappen die je moet doorlopen. We zetten ze hieronder handig op een rijtje.
Stap 1: Aanstellen van gecertificeerd asbestdeskundige
Een eerste belangrijke stap is het aanstellen van een gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie of ADI. Op de OVAM website vind je een lijst van bedrijven die voor het asbestattest een asbestinventarisatie mogen uitvoeren. Je kunt gemakkelijk op naam of gemeente en postcode zoeken. Deze lijst wordt wekelijks bijgewerkt.
Wanneer je zelf geen gecertificeerd asbestdeskundige wil aanstellen, kan je ook beroep doen op een notaris, makelaar of gebouwenbeheerder. Je geeft dan aan één van deze personen een volmacht om een asbestdeskundige aan te stellen.
Stap 2: Asbestinventarisatie
De aangestelde gecertificeerde asbestdeskundige komt nu ter plaatse en maakt een asbestinventaris op. Deze is niet-destructief: enkel de materialen die een risico kunnen vormen bij het dagelijkse gebruik van de woning of het gebouw worden neergeschreven.
Om het ingesloten asbest op te sporen, worden de muren of vloeren niet beschadigd. Bij een destructieve inventarisatie is dat wel het geval.
Soms is voor een niet-destructieve inventarisatie toch beschadiging nodig. Die is enkel vereist bij verdachte materialen. De beschadiging is klein.
Vaak wordt er ook een labo-analyse toegepast. Dan kan je met zekerheid zeggen of het materiaal asbest bevat of niet. Voor de monstername heb je een stukje van het verdachte materiaal nodig.
Stap 3: Ontvangen van het asbestattest
Nadat de OVAM alle gegevens ingevoerd heeft, bezorgt de asbestdeskundige je het asbestattest. Vanaf dat moment kan je ook je asbestattest via de Woningpas raadplegen.
De geldigheidstermijn van een asbestattest is 10 jaar of tot er een recenter asbestattest wordt opgesteld. Soms is er sprake van een kortere geldigheidstermijn. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer er een beperking was tijdens het onderzoek en de asbestdeskundige daardoor maar een deel van het gebied kon inspecteren.
Wil je een asbestattest laten opstellen? Verstuur je aanvraag en ontvang prijsvoorstellen van asbestspecialisten
Wil je een asbestattest laten opstellen door een asbestdeskundige? Of wil je een exacte prijs weten?
Vul onderstaand offerteformulier in en kom in contact met verschillende erkende asbestdeskundigen. Door meerdere offertes op te vragen, kan je diensten