Inhoud
Voor wie is een laadinfrastructuur verplicht?
Laadpalen zijn verplicht voor:
- Bestaande niet-residentiële gebouwen met parkeerterreinen met minstens 10 parkeerplaatsen.
- Nieuwe/gerenoveerde woningen met minstens 2 parkeerplaatsen.
Er wordt bij parkeerterreinen geen onderscheid gemaakt tussen ondergrondse parking, naastgelegen parkeerterrein of bovengrondse parking. Hieronder lees je meer over de verschillende richtlijnen betreffende de verplichting van laadpalen.
De verplichtingen gelden voor parkeerterreinen die naast het gebouw liggen en zich binnen in het gebouw of parkeergebouw bevinden. Een oprit van een woning wordt als toegangsweg en niet als parkeerterrein gerekend.
1. Parkeerterreinen nieuwe residentiële gebouwen
De Vlaamse overheid heeft beslist dat alle nieuwe residentiële gebouwen waar vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning wordt voor aangevraagd, verplicht zijn om een laadpaal te installeren voor elke parkeerplaats.
Het gaat om zowel binnengarages met minstens 2 parkeerplaatsen als parkeerterreinen met 2 minstens parkeerplaatsen die naast het gebouw liggen. Zowel privéwoningen als bijvoorbeeld appartementsgebouwen moeten aan de verplichting voldoen.
De oprit naar de woning wordt niet gezien als parkeerterrein, maar als toegangsweg.
Opmerkelijk aan deze verplichting is dat de laadpalen zelf er nog niet hoeven te staan. Enkel de nodige infrastructuur, de bekabeling en aansluitingen waarop de laadpalen kunnen worden aangesloten hoeven al aanwezig te zijn.
Die voorzieningen komen tegemoet aan een eventuele toekomstige installatie van laadpunten voor elektrische wagens.
Ingrijpende renovatie residentiële gebouwen met minstens 10 parkeerplaatsen
Gaat het om een residentieel gebouw met een parkeerterrein met minstens 10 parkeerplaatsen en ondergaat het gebouw een ingrijpende renovatie? Dan moet voor elke parkeerplaats laadinfrastructuur verzorgd worden.
Boetes voor ontbrekende voorzieningen
Leef je de verplichting niet na? Dan kan er een boete worden opgelegd van 1.000 euro per parkeerplaats waar de verplichte voorzieningen ontbreken.
Bestaande residentiële gebouwen
Voor bestaande residentiële gebouwen die niet ingrijpend gerenoveerd worden, zijn er momenteel geen verplichtingen wat de laadinfrastructuur betreft.
2. Laadpaal in buurt van nieuwe en gerenoveerde niet-residentiële gebouwen
De wetgeving in verband met de verplichting van laadpalen voor nieuwe en gerenoveerde niet-residentiële gebouwen, zegt dat er bij gebouwen met minstens 10 parkeerplaatsen:
- Minstens 2 oplaadpunten voor elektrische voertuigen met een normaal of hoog vermogen aanwezig moeten zijn.
- Voor 1 op de 4 parkeerplaatsen bekabeling, leidingen of minstens goten voor elektrische kabels te laten plaatsen.
Op die manier kunnen er in de toekomst snel en eenvoudig oplaadpunten bijgemaakt en geïnstalleerd worden. Een elektrisch voertuig bezitten is zo aantrekkelijker.
De verplichtingen zijn cumulatief.
Boetes voor ontbrekende laadpunten
Wanneer de verplichtingen rond het installeren van laadpalen bij nieuwe en gerenoveerde niet-residentiële woningen niet gevolgd worden, kan er een boete worden opgelegd.
De boete voor het ontbreken van laadpunten bedraagt 2.000 euro per ontbrekend laadpunt. Wanneer de voorbereiding voor een laadpunt ontbreekt, mag je rekenen op een boete van 1.000 euro.
Regelgeving bij bestaande niet-residentiële gebouwen
Bij bestaande gebouwen verloopt de wetgeving lichtjes anders. Bestaande niet-residentiële gebouwen hebben meer tijd. Wanneer zij over meer dan 20 parkeerplaatsen beschikken, moeten zij hun parkeerterrein uiterlijk op 1 januari 2025 voorzien van minstens 2 laadstations voor elektrische of hybride wagens. Ook daar gaat het om laadstations met een normaal of hoog vermogen.
De verplichting geldt ook als er voor het gebouw geen omgevingsvergunning werd aangevraagd.
Andere particuliere gebouwen met minder parkeerplaatsen hoeven niet aan de wetgeving te voldoen.
Extra wetgeving rond laadpalen in België
Naast verplichtingen over wie er laadpalen hoort te installeren zijn er nog enkele regelgevingen waar je best rekening mee houdt.
Hoelang mag ik bij een laadpaal staan?
Over het algemeen zijn er geen regels rond hoelang je bij een laadpaal mag staan. Best controleer je de lokale regelgeving, gezien het op sommige plaatsen verplicht is jouw wagen te verplaatsen als de batterij volgeladen is.
Is een laadpaal vergunningplichtig?
Wil je een laadpaal installeren, dan heb je geen stedenbouwkundige vergunning nodig.
Waar mag je een laadpaal plaatsen en wie is verantwoordelijk?
Een laadpaal kan zowel op privé als op gemeentelijke eigendommen geplaatst worden. Voor de installatie van oplaadpunten op gemeentegrond moet je een aanvraag doen. Zowel wanneer je de paal privé als openbaar plaatst zal jij de verantwoordelijke zijn.
Opgelet: een laadpaal mag geen obstakel vormen voor voetgangers en andere weggebruikers.
Geldt een andere wetgeving voor een ondergrondse parkeerplaats?
Er wordt bij parkeerterreinen geen onderscheid gemaakt tussen bovengrondse of ondergrondse parkeerplaatsen. De wetgeving is voor beide hetzelfde.
Waarom is een laadpaal in sommige gevallen verplicht?
De verplichte installatie (onder bepaalde voorwaarden zoals hierboven beschreven) van laadpunten voor elektrische voertuigen kadert in het Besluit van de Vlaamse regering in 2020.
Daarin staat onder meer dat bestaande en nieuwe gebouwen zich moeten voorbereiden op de toekomstige toename van het aantal elektrische wagens. Het Besluit sluit aan op het Europees plan “Schone energie voor alle Europeanen” dat werd goedgekeurd in 2019.
Extra info nodig? Vraag advies en vergelijk tegelijk gratis offertes
Wil je meer informatie omtrent de installatie van laadpalen of de verplichtingen voor laadpunten? Wil jij je steentje bijdragen aan het milieu met de aankoop van een laadpaal? Of wil je prijzen voor geschikte laadpunten voor thuis vergelijken? Vraag via onderstaand formulier gratis vrijblijvende offertes en professioneel advies. Zo kan je makkelijk meerdere prijzen vergelijken en de beste laadpaal vinden voor jouw elektrische wagen.