Inhoud
Wat zijn 3-fase laadpalen?
Een 3-fase laadpaal heeft een hoger vermogen dan een 1-fase laadpaal. Dat betekent dat dergelijke laadpalen meer stroom aan je elektrische auto kunnen leveren.
Waar een 1-fase laadpaal bijvoorbeeld 3,7 kW per uur aan je elektrische auto kan leveren, zou een 3-fase laadpaal bijvoorbeeld 11 kW per uur leveren op diezelfde tijd.
Dat betekent evenwel niet dat je de wagen met een 3-fasige laadpaal 3 keer sneller kunt opladen. Hoe snel je elektrische auto oplaadt, is afhankelijk van verschillende factoren. Het laagste vermogen in het laadproces bepaalt de laadsnelheid. Het kan gaan om:
- Je aansluiting (op een 1-fasig netwerk kun je een 3-fasige laadpaal installeren, maar die zal niet 3-fasig kunnen laden)
- Je laadpaal (het vermogen van de laadpaal bepaalt hoeveel stroom er per uur naar de auto gestuurd kan worden)
- Je elektrische auto (het maximale laadvermogen van je elektrische auto bepaalt hoeveel stroom de batterij per uur kan ontvangen)
- De laadkabel (je kunt een 1-fasige laadkabel op een 3-fasige laadpaal aansluiten, maar de laadsnelheid wordt beperkt door de 1-fasige laadkabel)
Het precieze vermogen verschilt van laadpaal tot laadpaal: de vermogens variëren van 3,7 kW tot 22 kW.
Laadpalen met hogere vermogens: 11 kW of 22kW
3-fasige laadpalen kunnen een vermogen van 11 kW of zelfs 22 kW hebben.
3-fase aansluiting
Om het volledige vermogen van een 3-fase laadpaal te benutten, heb je onder meer een 3-fasige aansluiting nodig.
1-fase en 3-fase in een notendop
Het elektrische distributienet in België is 3-fasig, wat betekent dat ons distributienet werkt met 3-fasedraden (en een nuldraad).
De meeste, oudere woningen hebben een 1-fasige aansluiting. Dat betekent dat, in de meterkast waar het distributienet aansluit op je elektrische installatie thuis, die 3-fasige kabel overgaat in een kabel met 1 fasedraad (en een nuldraad).
Recent gebouwde woningen en grotere gebouwen of appartementsblokken beschikken vaak al over een 3-fasige aansluiting. Als je een 1-fasige aansluiting hebt, kun je die laten verzwaren tot een 3-fasige aansluiting. Daarover lees je verder in dit artikel meer.
Opgelet: 2 x 230 V is niet hetzelfde als 3N400V
In België zijn er 2 soorten 3-fasige aansluitingen: de 3N400V en de 3 x 230V. Met een 3N400V-aansluiting zit je goed. Heb je een 3 x 230V aansluiting? Dan:
- Heb je een transformator nodig om 3-fasig te kunnen laden.
- Heb je geen transformator? Dan kunnen sommige elektrische auto’s het laadpunt wel gebruiken, maar dan benutten ze slechts 2 van de 3 fasen. Dat resulteert in een lager laadvermogen en een tragere laadsessie.
3-fase elektrische auto
Om een 3-fase laadpaal te gebruiken, moet je elektrische auto daar ook geschikt voor zijn. De meeste elektrische wagens zijn geschikt voor zowel 1-fasig als 3-fasig laden, wat betekent dat je het grootste deel van de laadpalen kunt gebruiken om jouw elektrische auto op te laden.
Er zit wel een addertje onder het gras. Het laadvermogen van de batterij van je wagen bepaalt namelijk hoeveel elektriciteit die batterij tegelijkertijd kan ontvangen. Als je batterij een vermogen van bijvoorbeeld 3,7 kW heeft, zal die niet sneller opladen bij een laadpaal met een vermogen van bijvoorbeeld 11 kW.
In het laadproces geldt: de zwakste schakel bepaalt het eigenlijke laadvermogen en de werkelijke laadsnelheid.
Laadvermogen en aansluiting
Je kunt, als je wilt, een 3-fase laadpaal aansluiten op een 1-fasig elektriciteitsnet. Je kunt dan evenwel niet het volledige potentieel van je laadpaal benutten.
Onderstaande tabel biedt je een overzicht met aansluitingen en het maximale laadvermogen dat je met elke aansluiting kunt bereiken:
Stroomsterkte | Type aansluiting | Maximale laadvermogen |
---|---|---|
1 x 16 A | 1-fase | 3,7 kW |
1 x 25 A | 1-fase | 5,8 kW |
1 x 32 A | 1-fase | 7,4 kW |
3 x 16 A | 3-fase | 11 kW |
3 x 25 A | 3-fase | 17,2 kW |
3 x 32 A | 3-fase | 22,0 kW |
Welk type elektrisch voertuig is geschikt voor een 3-fase laadpunt?
Zoals je hierboven las, zijn de meeste elektrische wagens compatibel met zowel 1- als 3-fasige laadstations. Bepaalde elektrische voertuigen zijn uitsluitend geschikt voor 1-fasig of 3-fasig laden.
Is 3x25A genoeg voor een laadpaal?
Absoluut! Een 3-fasige aansluiting met een stroomsterkte van 3 keer 25 Ampère is voldoende voor de meeste laadpalen. Om het maximale vermogen van je aansluiting te benutten, kun je op zo’n aansluiting een laadpaal met een vermogen van 17 kW installeren.
Een hoger of lager vermogen is ook mogelijk. In de praktijk beschikken de meeste 3-fasige laadpalen over vermogens van 11 kW of 22 kW.
Kies je voor een hoger vermogen (van 22 kW)? Dan kun je niet het volledige potentieel van het laadpunt benutten. Kies je voor een lager vermogen? Dan kun je het volledige potentieel van je elektrische aansluiting niet benutten.
Slimme laadpaal met dynamic load balancing voor intelligent energiebeheer
Dat je elektrische installatie een vermogen van bijvoorbeeld 22 kW kan leveren, betekent niet dat je dat volledige vermogen altijd wilt gebruiken om je wagen op te laden. Als je bijvoorbeeld je wagen met een vermogen van 17 kW oplaadt en dan een wasmachine opzet, raakt je stroomnetwerk overbelast – en valt de elektriciteit uit.
Om dat tegen te gaan, kies je voor een laadpaal met dynamic load balancing. Zo’n slimme laadpaal beheert de laadstroom. De laadpaal communiceert met je meterkast en bekijkt hoeveel elektriciteit je binnenshuis verbruikt. Het resterende vermogen stuurt de laadpaal dan naar je elektrische auto.
Zo gebruikt je wagen steeds zoveel energie als beschikbaar is (zodat het laadproces zo snel mogelijk verloopt) zonder daarmee je elektriciteitsverbruik in huis te beperken. Wel zo handig!
Overstappen van 1-fase naar 3-fase: wat het kost en hoe je dat doet
Als je thuis een 1-fasige aansluiting hebt maar wilt overstappen op 3-fase, moet je een verzwaring van je netwerk aanvragen.
Aanvraag bij Fluvius
In Vlaanderen vraag je de verzwaring van je netwerk aan bij netbeheerder Fluvius. Je dient je aanvraag in via hun website.
Kosten verzwaring netwerk
Een verzwaring van je netwerk (de overstap van monofasig naar 3-fasig) zorgt voor een eenmalige kost van 150 tot 1.200 euro. De kosten zijn afhankelijk van heel wat factoren, waaronder de complexiteit van de werken.
Je energietarief per kW blijft na de verzwaring in principe hetzelfde. Meer informatie verkrijg je bij je energieleverancier en netbeheerder.
Hoe moet je een laadpaal plaatsen en aansluiten op meterkast?
Je laadpaal aansluiten op je meterkast is een klus voor een ervaren installateur. Tenzij je zelf over de nodige kennis en expertise beschikt, besteed je die taak best uit aan een professional.
Na plaatsing wordt de volledige installatie (laadpaal, meterkast en aansluiting) gekeurd. Je mag de laadpaal pas gebruiken als de volledige installatie goedgekeurd werd door een erkend keuringsorganisme.
De kosten voor de volledige installatie
Hoeveel je precies betaalt, is afhankelijk van heel wat factoren. Denk aan de afstand tussen de meterkast en de laadpaal, het type laadpaal en de complexiteit en omvang van de werken.
Nog een belangrijke factor? Het tarief van de installateur.
Vul het formulier onderaan deze pagina in en vergelijk gratis offertes op maat.
Een laadpaal thuis in 3-fase installeren? Vraag advies en vergelijk gratis offertes
Is het hoog tijd om je wagen comfortabel en snel op te laden bij jou thuis? Wil je meer weten over de verschillende soorten laadpalen? Of ben je benieuwd naar de prijs voor de aanschaf en de installatie van je nieuwe laadpaal? Vul dan onderstaand formulier in. Je ontvangt gratis en volledig vrijblijvende offertes op maat en professioneel advies van laadpaalinstallateurs. Zo kun jij je opties verkennen, prijzen vergelijken en de ideale oplossing vinden die past bij je situatie, wensen en budget.